Choć formalnie zima rozpocznie się za kilka tygodni, a pogoda za oknem bardziej przypomina wczesną jesień, w nocy z soboty na niedzielę (29-30 października), w dyspozytorni Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu rozpoczął prace zespół koordynujący tegoroczną Akcję Zima.
Inspektorzy przez cały czas kontrolują prognozy pogody i są przygotowani, aby w razie potrzeby, natychmiast wysłać do akcji stojące w pogotowiu pługi i piaskarki. Na pierwsze opady śniegu czeka niemal 200 takich pojazdów.
Ciężki sprzęt wyjeżdża na drogi nie tylko podczas opadów śniegu, ale także podczas nocnych przymrozków. Telefony do dyspozytorni Akcji Zima: (12) 616 74 21, (12) 616 74 43.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku na walkę z zimową pogodą miasto wydało 28 mln zł. To o 1 mln zł więcej niż rok wcześniej i 8 mln więcej niż w 2009 roku. W celu utrzymania przejezdności na ulicach Krakowa po opadach śniegu zużyto w sezonie 2010/2011 ponad 33 tys. ton soli, 10 tys. ton piasku, 6 tys. m3 solanki i 434 tony chlorku wapnia.
Tegoroczne standardy odśnieżania dróg:
Standard I – drogi krajowe i wojewódzkie. Do dwóch godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odśnieżone i posypane solą zwilżoną solanką. Błoto pośniegowe dopuszczalne do czterech godz.
Standard II – drogi powiatowe i te, po których prowadzona jest komunikacja publiczna. Do czterech godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odśnieżone i posypane solą zwilżoną solanką. Błoto pośniegowe dopuszczalne do sześciu godz.
Standard III – drogi gminne. Do sześciu godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odśnieżone i posypane solą zwilżoną solanką. Błoto pośniegowe dopuszczalne do ośmiu godz.
Standard IV – płyta Rynku Głównego, Małego Rynku, placu Marii Magdaleny, Zaułku XX Czartoryskich oraz ulice wewnątrz I obwodnicy. Do dwóch godz. po ustaniu opadów należy wykonać ścieżki dla pieszych na ciągach komunikacyjnych. Będą one posypywane piaskiem.
Standard V – drogi gminne nie objęte standardem nr 3. Do ośmiu godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odpłużone i posypane mieszanką szorstką z dodatkiem soli drogowej.
Standard VI – drogi wewnętrzne będące w zarządzie ZIKiT. Do dwunastu godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odpłużone i posypane mieszanką szorstką z dodatkiem soli drogowej.
Standard VII – chodniki w zarządzie ZIKiT. Do czterech godzin po ustaniu opadów mają być odpłużone i posypane materiałem szorstkim z dodatkiem soli drogowej na szerokości od 1,5 do 2 m.
Tegoroczną nowością jest utrzymywanie na biało jezdni w standardzie V i VI. Oznacza to, że jezdnia taka będzie odpłużona i posypana materiałami szorstkimi na odcinkach decydujących o warunkach ruchu ? np. w rejonach skrzyżowań czy na podjazdach.