Po pierwsze, zanim skusimy się na zakup, warto sprawdzić czy rzeczywiście jest to okazja.?Świąteczna cena? może bowiem oznaczać?.wyższą cenę.
Nie sugerujmy się wielkością opakowania – należy sprawdzać gramaturę, cenę za kg lub liczbę sztuk. W dużych opakowaniach często znajduje się mniej produktu niż wskazuje na to wielkość tego opakowania. Kupując artykuły spożywcze, zwróćmy uwagę na datę ważności. Pamiętajmy, że sprzedawca nie ma prawa oferować przeterminowanego towaru po obniżonej cenie.
Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd. Producent musi nas więc poinformować o tym czy oferuje na przykład ?napój? czy ?sok?.
Nie powinien on również przypisywać towarowi nadzwyczajnych właściwości, jeśli wszystkie inne podobne produkty spożywcze je posiadają.
Jeśli żywność okaże się nieświeża, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem ? 3 dni od momentu zakupu.
W dochodzeniu praw pomogą nam dowody zakupu ? najlepiej paragony lub rachunki uproszczone, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze. Pamiętajmy – jeżeli przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania kasy rejestrującej to na naszą prośbę powinien wydać nam rachunek uproszczony.
Jeśli produkt nie ma wad, ale doszliśmy do wniosku, że nie będzie nam potrzebny, od dobrej woli sprzedawcy zależy czy przyjmie go z powrotem. Obowiązujące w Polsce przepisy – poza wyjątkowymi sytuacjami – nie przewidują zwrotu pieniędzy za zakupiony towar.
Kupujesz w sklepach wysyłkowych lub w internetowych? Warto pamiętać, że zawierając tzw. umowę na odległość mamy więcej praw niż klient podpisujący umowę w siedzibie firmy. W przeciwieństwie do tradycyjnej sprzedaży w przypadku zakupów na odległość sprzedawca ma obowiązek przyjąć z produkt z powrotem, bez względu na przyczyny rezygnacji. By odstąpić od umowy wystarczy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni. Najlepiej wysłać oświadczenie listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, zachowując jeden egzemplarz dla siebie.
Niezgodne z prawem jest zastrzeganie przez sprzedawcę, że konsument może odstąpić od umowy wyłącznie za zapłatą odstępnego (określonej w umowie sumy pieniężnej).
Konsument zawierający umowę na odległość powinien najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy zostać poinformowany o: imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany, istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu, cenie lub wynagrodzeniu obejmującym wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki, zasadach zapłaty, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie do odstąpienia od umowy, kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy, terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący, minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe, miejscu i sposobie składania reklamacji, prawie wypowiedzenia umowy. Informacje te powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.
UWAGA: Przepisów o umowach zawieranych na odległość nie stosuje się m.in do umów sprzedaży z licytacji.
Do 30 listopada Biuro Miejskiego Rzecznika prowadziło pisemnie 630 spraw. Udzieliło także 2210 porad drogą elektroniczną, 44 556 porad telefonicznie i 2847 – osobiście.
Do Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów można zgłaszać się:
- osobiście: Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, box nr 49 (parter), od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30.
- telefonicznie: 12 61 69 231, 12 61 69 232,
- elektronicznie: www.bip.krakow.pl/rzecznik
Każdy konsument może skorzystać też z porady prawnej pod bezpłatnym numerem telefonu: 0 800 800 008 ? infolinia konsumencka Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Czynna jest w dni powszednie od 9.00 do 17.00.