O godzinie 4:30, wraz z pierwszymi opadami śniegu, rozpoczęła się akcja odśnieżania. Obecnie na ulicach Krakowa pracuje 28 solarek, 8 piaskarek, 19 ciągników z rozrzutnikami i 9 jednostek zajmujących się odśnieżaniem miejsc do których nie może dotrzeć ciężki sprzęt (np. schody). Niezależnie od jednostek pracujących na drogach, odśnieżenie realizuje kilkanaście pojazdów utrzymujących tereny wokół osiedli (pozostających w utrzymaniu ZIKiT).
Telefony do dyspozytorni Akcji Zima: (12) 616 74 21, (12) 616 74 43
Przypominamy standardy odśnieżania dróg:
Standard I – drogi krajowe i wojewódzkie. Do dwóch godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odśnieżone i posypane solą zwilżoną solanką. Błoto pośniegowe dopuszczalne do czterech godz.
Standard II – drogi powiatowe i te, po których prowadzona jest komunikacja publiczna. Do czterech godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odśnieżone i posypane solą zwilżoną solanką. Błoto pośniegowe dopuszczalne do sześciu godz.
Standard III – drogi gminne. Do sześciu godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być odśnieżone i posypane solą zwilżoną solanką. Błoto pośniegowe dopuszczalne do ośmiu godz.
Standard IV – płyta Rynku Głównego, Małego Rynku, placu Marii Magdaleny, Zaułku XX Czartoryskich oraz ulice wewnątrz I obwodnicy. Do dwóch godz. po ustaniu opadów należy wykonać ścieżki dla pieszych na ciągach komunikacyjnych. Będą one posypywane piaskiem.
Standard V – drogi gminne nie objęte standardem nr 3. Do ośmiu godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być posypane mieszanką szorstką z dodatkiem soli drogowej.
Standard VI – drogi wewnętrzne będące w zarządzie ZIKiT. Do dwunastu godzin po ustaniu opadów jezdnie mają być posypane mieszanką szorstką z dodatkiem soli drogowej.
Standard VII – chodniki w zarządzie ZIKiT. Do czterech godzin po ustaniu opadów mają być posypane materiałem szorstkim z dodatkiem soli drogowej na szerokości od 1,5 do 2 m.
Tegoroczną nowością jest utrzymywanie na biało jezdni w standardzie V i VI. Oznacza to, że jezdnia taka będzie posypana materiałami szorstkimi na odcinkach decydujących o warunkach ruchu ? np. w rejonach skrzyżowań czy na podjazdach.