Zaangażowanie krakowian w działania na rzecz poprawy ochrony powietrza, bezpieczeństwa na drogach oraz mobilności na terenie miasta i jego okolic to główny cel kampanii społecznej ?Kraków Mobilny?. Szeroko zakrojona akcja edukacyjna organizowana przez Urząd Miasta Krakowa, Fundację Partnerstwo dla Środowiska oraz koncern Toyota zainaugurowana zostanie w trakcie obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (18-22 września). Dziś (18 lipca, środa) podpisane zostało porozumienie dotyczące realizacji kampanii.
?Żyjemy w świecie, w którym wyczerpały się pewne zasoby, mamy świadomość tego, że w centrum miasta nie da się już budować dodatkowych ulic i że mieszkańcy nie zawsze chcą zrezygnować z jazdy samochodem, ale mamy też świadomość, że wiele możemy zdziałać promując działania proedukacyjne? ? mówił podczas dzisiejszej (18 lipca, środa) konferencji prasowej Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski. ?Od lat priorytetem w działaniach inwestycyjnych Krakowa jest poprawa infrastruktury związanej z transportem i co najważniejsze ? transportem przyjaznym dla środowiska. Budujemy nowe linie tramwajowe, ścieżki rowerowe, kupujemy nowoczesne autobusy i tramwaje. Teraz nadszedł czas na kolejne działania i dlatego, wspólnie z Fundacją Partnerstwo dla Środowiska oraz Toyotą Motor Poland, podpisujemy porozumienie o współpracy na rzecz kampanii ?Kraków Mobilny? ? dodał Prezydent Jacek Majchrowski.
Jakie są cele kampanii ?Kraków Mobilny?? Po pierwsze ma zachęcać i inspirować mieszkańców miasta do korzystania z transportu publicznego i pojazdów ekologicznych, w tym rowerów, a także pojazdów elektrycznych i hybrydowych (takich, które są w stanie przejechać co najmniej 30-50 km w trybie elektrycznym). Takie pojazdy, zgodnie z przyjętą polityką UE, mają w przyszłości stać się jednym z najważniejszych środków transportu publicznego i indywidualnego w aglomeracjach miejskich.
?Mamy największe doświadczenie w produkcji samochodów hybrydowych. Produkujemy je od ponad 15 lat, a obecnie po drogach świata jeździ ponad 4 mln hybryd Toyoty. Dlatego z radością przyłączyliśmy się do tej inicjatywy i postaramy się przybliżyć mieszkańcom Krakowa ideę eko-samochodu? – podkreśla Tsutomu Otsubo, prezes Toyota Motor Poland. Toyota od lat uczestniczy w wielu tego typu inicjatywach na całym świecie, Kraków jest pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się wystąpić z programem zrównoważonej mobilności, stąd partnerstwo Toyoty jest tutaj jak najbardziej uzasadnione.
Kraków będzie realizować program e-mobilności poprzez wprowadzanie (pilotażowo na okres 12 miesięcy) systemu zachęt dla użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych zarejestrowanych w mieście. Wyniki pilotażu będą podstawą do wprowadzenia systemu zachęt w tym m.in. dostępu do stref z ograniczonym ruchem, bezpłatnego parkowania i możliwości korzystania z bus pasów, wprowadzania samochodów elektrycznych i hybrydowych do komunikacji miejskiej oraz flot służb komunalnych. W przyszłości Kraków podejmie działania związane z budową sieci publicznych punktów ładowania.
Drugi cel kampanii to zachęcenie uczniów z krakowskich szkół do kreowania szkolnych koalicji na rzecz propagowania przyjaznych dla środowiska dojazdów do szkoły (koalicje szkolne to niesformalizowane grupy osób, które zadeklarują wspólne działanie na rzecz usprawnienia mobilności swojej szkoły).
?We wrześniu br. wszystkie szkoły w Krakowie i w okolicach będą mogły przygotować własny autorski szkolny plan mobilności i w ten sposób przyczynić się do propagowania idei, mówiącej że wykorzystanie proekologicznych środków transportu przez każdego z nas jest nie tylko możliwe, ale niezbędne dla odkorkowania Miasta? ? mówi Rafał Serafin, Prezes Zarządu Fundacji Partnerstwo dla Środowiska. ?Co najmniej 20 szkół zakwalifikowanych do kampanii otrzyma wsparcie merytoryczne i finansowe w przygotowaniu oraz wdrożeniu autorskiego planu mobilności? ? dodaje.
Trzeci cel kampanii to zachęcenie pracodawców do przygotowania i wdrożenia planów mobilności propagujących rozwiązania zrównoważonego transportu, przy udziale swoich pracowników i dostawców. Kampania ?Kraków Mobilny? będzie kształtowana i realizowana jako przedsięwzięcie partnerskie pomiędzy Miastem Kraków a organizacjami pozarządowymi oraz firmami, dla których priorytetem jest poprawa ochrony środowiska poprzez wspólne działania na rzecz propagowania zrównoważonego transportu. Koordynatorem kampanii będzie Fundacja Partnerstwo dla Środowiska.
Organizatorzy zakładają, że do kampanii dołączą kolejne instytucje publiczne, organizacje pozarządowe i firmy działające na terenie Krakowa ? w szczególności te, których działalność ?generuje? ruch drogowy w mieście (centra handlowe, duże przedsiębiorstwa, uczelnie, szpitale, szkoły czy też jednostki administracji publicznej). Organizatorzy zakładają również, że każda organizacja angażująca się w Kampanię nawiąże współpracę z wybraną szkołą bądź grupą szkół aby dzielić się z nią swoimi doświadczeniami.