W czwartek, 4 października punktualnie o godzinie 12.00 w zabytkowej zajezdni tramwajowej przy ul. Św. Wawrzyńca odbyła się oficjalna prezentacja nowego tramwaju NGT8. O zaletach nowego tramwaju mówił Prezydent Krakowa prof. Jacek Majchrowski, oraz przedstawiciele firm Bombardier Transportation i Vossloh Kiepe GmbH, odpowiedzialnych za produkcję nowoczesnego tramwaju dla Krakowa. Prezentacja tramwaju była też okazją dla Prezydenta Krakowa do wręczenia listów gratulacyjnych najlepszym motorniczym Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA, którzy zwyciężyli w ogólnopolskim konkursie ?Bezpieczna jazda komunikacją miejską? oraz zajęli wysokie, 7. miejsce w pierwszych mistrzostwach Europy motorniczych w Dreźnie.
Już za kilka dni regularne kursy po Krakowie rozpocznie najnowszej generacji Bombardier.
?Krakowski tabor tramwajowy staje się coraz nowocześniejszy. Nowy pojazd zakupiony przez MPK jest tego najlepszym przykładem? ? mówił Prezydent Jacek Majchrowski, podczas prezentacji wagonu NGT8, która odbyła się w czwartek, 4 października, w Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Najnowszy Bombardier ma prawie 33 metry długości i w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów w Krakowie jest o ponad 6 metrów dłuższy. Jednocześnie w tramwaju może podróżować 290 osób, w tym 77 na miejscach siedzących. Wyróżnia się atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym (opływowy kształt) oraz nowoczesnymi rozwiązaniami wewnątrz pojazdu – m.in. ledowe oświetlenie, układ i wygląd siedzeń. Najnowszy Bombardier generuje też mniej drgań. Przekłada się to na mniejsze zużycie torowisk. Co równie ważne budynki, a szczególnie obiekty zabytkowe znajdujące się w pobliżu linii tramwajowych nie będą narażone na uszkodzenia. Wagony wyposażone są w specjalne osłony zamontowane na podwoziu, które tłumią hałas. Oczywiście, najnowszy Bombardier ma klimatyzację oraz nawiewowy system ogrzewania wnętrza wagonu.
Bezpieczeństwo podróżującym zapewnia nowoczesny monitoring oraz system „interkom”. Dzięki takiemu rozwiązaniu pasażerowie mają możliwość kontaktu z prowadzącym pojazd za pomocą urządzenia zamontowanego obok drzwi tramwaju. Warto także podkreślić, że w każdym tramwaju zostały zainstalowane dwa automaty biletowe oraz odpowiednio rozmieszczone kasowniki. W automatach biletowych i kasownikach dla pasażerów nie znających języka polskiego jest dostępnych kilka wersji językowych, m.in. język niemiecki i angielski.
Ważne jest także rozmieszczenie poręczy i uchwytów, które gwarantuje podróżującym dostęp do nich z każdego miejsca w pojeździe. Z kolei zastosowane w krakowskim tramwaju specjalne podświetlenie poręczy, uwzględnia potrzeby osób słabowidzących.
Bombardier NGT8 już za kilka dni rozpocznie regularne kursy po Krakowie. Będzie jeździł na linii 14 z Bronowic do Mistrzejowic. Dzięki temu w nowoczesnego niskopodłogowego pojazdu będą też mogli korzystać mieszkańcy Nowej Huty.
Przypomnijmy, że najnowszy Bombardier jest jednym z 24 wagonów zakupionych przez MPK SA w ramach unijnego projektu ?Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap II?. Dzięki temu większą część kosztów tych tramwajów, prawie 60 proc. pokryła dotacja z unijnych funduszy. Kolejne wagony będą docierały do Krakowa sukcesywnie. Prawie połowa z zamówienia trafi do naszego miasta już do końca tego roku. Ostatecznie wszystkie 24 nowoczesne Bombardiery dotrą do Krakowa do połowy 2013 roku. Wtedy po torowiskach naszego miasta będą kursowały łącznie 74 Bombardiery, a ponad połowa wszystkich tramwajów będzie dysponowała wejściem niskopodłogowym. Warto pamiętać, że takim ułatwieniem dla podróżnych charakteryzują się wszystkie autobusy komunikacji miejskiej, kursujące po naszym mieście.