To będzie trzecia w tym roku odsłona cyklu Opera Rara. Wszystkich melomanów zapraszamy 25 października do Opery Krakowskiej na koncert Tito Manlio Antonia Vivaldiego. W obsadzie, jak zawsze, znakomici soliści m.in.: Marina De Liso, Delphine Galou i Roberta Invernizzi, a także zespół Accademia Bizantina prowadzony przez Ottavia Dantone. Początek o godz. 20.00. Bilety można jeszcze kupić w portalu www.eventim.pl oraz w wybranych punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11) oraz w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2).
Tito Manlio (Tytus Manliusz) Antonia Vivaldiego to dramma per musica w 3 aktach. Utwór został oparty na libretcie Mettea Norisa. Prapremiera miała miejsce w mantuańskim Teatro Arciducale podczas karnawału w 1719 roku. Bohaterami akcji są: konsul Tito Manlio (bas), jego syn Manlio (sopran) oraz jego narzeczona Servilia (alt), ponadto Latyn Lucio (sopran), który zakochany jest w Vitellii (alt) – córce Tita Manlia, centurion Decio (alt), wódz wojsk latyńskich Geminio (tenor) i służący Lindo (bas). Opera, po prawykonaniu mantuańskim, doczekała się kilku wznowień w innych włoskich miastach. Współczesna premiera miała miejsce w Mediolanie w 1979 roku. W 2005 roku na festiwalu w Beaune Ottavio Dantone wraz z Accademią Bizantiną przedstawił francuską premierę dzieła, które następnie zostało zarejestrowane w wytwórni Naive i okrzyknięte jednym z najważniejszych wydarzeń fonograficznych. Krakowska prezentacja Tita Manlia będzie polską premierą dzieła.
Accademia Bizantina – zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na oryginalnych instrumentach i zgodnie z prawidłami historycznymi. Od 1996 roku formacją kieruje Ottavio Dantone. Artyści koncertowali na festiwalach w całej Europie, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie, Meksyku i Japonii. Obecnie Accademia Bizantina jest jednym z najwyżej cenionych zespołów na świecie. W ostatnich latach umocniła również swoją pozycję najważniejszej formacji zajmującej się operą barokową we Włoszech. Do jej najbardziej spektakularnych sukcesów zalicza się realizacje dzieł G.B. Pergolesiego (L’Olimpiade), G.F. Haendla (Orlando) i C. Monteverdiego (L’Orfeo, Il ritorno d’Ulisse in Patria), które prezentowali nie tylko we Włoszech, ale również m.in. we Francji, Argentynie, Brazylii, Chile i Urugwaju. Działalność zespołu (kładącego w doborze repertuaru szczególny nacisk na spuściznę kompozytorów włoskich) dokumentują nagrania m.in. dla wytwórni Decca, Arts, Harmonia Mundi i Naive (album z motetami Vivaldiego z Sandrine Piau wygrał Midem Classical Award 2007).
Cykl OPERA RARA ? to wydarzenie, jakiego w Polsce dotychczas nie było. Zainicjowana w 2009 r. prezentacja znakomitych produkcji, święcących triumfy na scenach największych i najbardziej prestiżowych scen teatralnych i festiwali Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec i realizowanych z udziałem najznamienitszych głosów operowych świata (m.in.: Marii Grazii Schiavo, Roberty Invernizzi, czy Philippe?a Jarrousky?ego), szybko stała się prawdziwym kulturalnym przebojem. Bilety są wyprzedawane często jeszcze przed startem kampanii promocyjnej, a do Krakowa, specjalnie na koncerty przyjeżdżają melomanii z całej Europy. Cykl Opera Rara zainaugurowano koncertem Herkules nad Termodontem, przygotowanym przez Fabio Biondiego i zespół Europa Galante, a pięć miesięcy później publiczność zobaczyła spektakl Mieszczanin Szlachcicem ? wystawiony tak, jak oglądano go przed wiekami; nawet światło pochodziło ze świec. Po nim, zaprezentowano kolejne znakomite koncerty, m.in.: Rinaldo, La Fida Ninfa, Ottone in Villa, Orlando Furioso i L?Olimpiade. Już w pierwszym roku funkcjonowania Opera Rara zyskała miano ?zachwytu i festiwalowego debiutu roku? wg Rzeczpospolitej oraz najciekawszego wydarzenia muzycznego (wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum) w rankingu tygodnika Polityka. W rankingu Dwutygodnika cykl Opera Rara zyskał miano Marki roku, a wg Gazety Wyborczej ? wraz z festiwalami Misteria Paschalia i Sacrum Profanum ? zasłużył na miano Przeboju dekady. Dyrektorem artystycznym cyklu Opera Rara jest Filip Berkowicz. Więcej: www.operarara.pl