Dziś (31 października, środa podpisana została umowa na realizację Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów. ?To bardzo ważny dzień dla Krakowa, który przybliża nas do budowy kompletnego systemu gospodarki odpadami opartego na odzysku, recyklingu i proekologicznym unieszkodliwianiu śmieci? ? mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Umowę na realizację Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów podpisali Grzegorz Ostrzołek i Małgorzata Marcińska, prezes i wiceprezes zarządu Krakowskiego Holdingu Komunalnego (miejska spółka, która decyzją Rady Miasta Krakowa odpowiada za projekt budowy ekospalarni) oraz Dong Hwa Chung, wiceprezes zarządu południowokoreańskiej firmy POSCO Engineering & Construction Co., Ltd.
W myśl podpisanego dokumentu, wykonawca ma nieco ponad 3 lata na przygotowanie projektu budowlanego do decyzji o pozwoleniu na budowę oraz samą realizację instalacji. Wartość kontraktu wynosi 796 921 920,00 PLN brutto.
Warto wiedzieć, że wykonawca ekospalarni – koreańska firma POSCO Engineering & Construction Co., Ltd. – jest jedną ze spółek należących do koreańskiej grupy kapitałowej POSCO. To jeden z największych producentów stali na świecie. W skład grupy wchodzi ponad 100 spółek, działających m.in. na rynku energii i budownictwa. Obroty grupy w 2011 roku wyniosły ok. 70 bilionów wonów, co daje ok. 200 miliardów złotych. Jej akcje są notowane na giełdzie w Seulu, a także w Tokio, Londynie i Nowym Jorku. W skład grupy wchodzą także dwie polskie spółki, w tym także działająca w branży stalowej POSCO-PWPC Sp. z o.o.
Wykonawca ekospalarni – POSCO E&C – jest jedną z największych spółek zależnych grupy. Główna działalność POSCO E&C koncentruje się na rynkach południowoamerykańskich i azjatyckich, gdzie zrealizowali szereg projektów w branży energetycznej i budowlanej. Działa także na rynku spalarni odpadów komunalnych, a w swoim portfolio ma kilka tego typu projektów w Korei.
Budowa ekospalarni najważniejszym elementem wartego 826 mln złotych projektu ?Program gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie?. Jego realizacja jest finansowana ze środków Funduszu Spójności w wysokości ok. 55 proc. kosztów kwalifikowanych. Pozostała część będzie pochodziła ze środków własnych KHK SA oraz pożyczki w kwocie 298 mln zł udzielonej na preferencyjnych zasadach przez Narodowy Fundusz Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska. Dzięki takiemu rozwiązaniu, budowa bardzo ważnej dla Krakowa i mieszkańców inwestycji nie obciąży budżetu Miasta.