To zwiastun nadchodzących zmian w krakowskiej komunikacji. W czwartek, 3 stycznia po raz pierwszy w historii na ulice Krakowa wyjechał autobus elektryczny. Regularne kursy po naszym mieście e-autobus rozpocznie w niedzielę, 13 stycznia.
Okazję do podróżowania ekologicznym pojazdem będą mieć pasażerowie linii nr 537. To właśnie na tej linii łączącej Dworzec Główny Wschód z Witkowicami zasilany energią elektryczną autobus będzie kursował do niedzieli, 13 stycznia.
Elektryczny autobus został wypożyczony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie przez firmę Solaris. ?Przede wszystkim warto podkreślić walory ekologiczne tego pojazdu. Elektryczny autobus nie emituje spalin, jest więc dla środowiska, a dodatkowo jest niezwykle cichy podczas jazdy? ? wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK SA.
Pojazd jest napędzany silnikiem trakcyjnym o mocy 120kW. Energia gromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda, czyli w sumie ważących 1400 kg. Baterie litowe mają napięcie 600 V i gromadzą energię o wartości 120 kWh, co pozwala na przejechanie bez ładowania do 100 km. Pojazd może rozwijać maksymalną prędkość 50 km/h.
Baterie są źródłem paliwa nie tylko dla układu napędowego, ale także dostarczają energię do wszystkich innych systemów w autobusie, w tym wspomagania kierowniczego, ogrzewania i klimatyzacji oraz sterowania elektrycznymi drzwiami. Wszystkie te układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane za pomocą silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Warto zaznaczyć, że baterie ładowane są poprzez złącze typu ?plug-in?. Nawet po zupełnym rozładowaniu, czas potrzebny na całkowite uzupełnienie energii nie przekracza 4 godzin.
Zastosowanie napędu elektrycznego zredukowało wielkość komory silnika. Pozwoliło to na przesunięcie tylnej osi aż o 310 mm. Dzięki temu wewnątrz autobusu uzyskano powiększoną przestrzeń, w której zamontowano dodatkowe siedzenia dla pasażerów, przy zachowaniu 100 proc. niskiej podłogi. Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Technologia ta została zastosowana zarówno w oświetleniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym.
Testowanie autobusu elektrycznego Solaris to początek planów krakowskiego MPK, aby część autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem zastąpić autobusami elektrycznymi. ?Szukamy możliwości sfinansowania zakupu takich autobusów ze środków Unii Europejskiej? ? informuje Marek Gancarczyk. W tym celu do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego został już złożony projekt m.in. zakupu 10 autobusów elektrycznych. (