Krakowscy uczeni i nauczyciele podpisali ramową umowę o współpracy na rzecz pomocy w nauce oraz promowaniu racjonalnych wyborów kariery zawodowej przez przyszłych studentów.
Krakowska Akademia Górniczo-Hutnicza, to jedna z nielicznych uczelni w Polsce, której absolwenci nie mają praktycznie problemów ze znalezieniem pracy po zakończeniu studiów. Doskonała baza dydaktyczna, świetni wykładowcy oraz wzorcowa współpraca z przemysłem, owocują także coraz wyższą pozycją w światowych rankingach szkół wyższych. Ale to również zasługa studentów, którzy niejednokrotnie już w trakcie pierwszych lat nauki są zapraszani do współpracy przez uznane instytucje i firmy.
Na tle ogólnego narzekania na trudności z rekrutacją i poziomem przygotowania maturzystów, jakie płyną ze strony władz szkół wyższych w całej Polsce, Akademia Górniczo-Hutnicza nie ma powodów do smutku. Co roku na większości z ponad 50 kierunków nauczania, jakie oferuje uczelnia, na jedno miejsce aplikuje od kilku do kilkunastu kandydatów obojga płci. Panie już od dobrych kilku lat coraz chętniej studiują nauki techniczne; są również licznie reprezentowane na Wydziale Humanistycznym AGH, który stanowi poważną konkurencję dla krakowskich uniwersytetów. Wynika to z faktu sprofilowania programu nauczania w kierunku jak najskuteczniejszego wykorzystania nabytej wiedzy na rynku pracy.
Kolejnymi krokami, jakie podejmują władze uczelni dla zwiększenia atrakcyjności studiów, są starania w kierunku utworzenia silnego ośrodka nauczania języków obcych o takim programie, który sprawdzi się nie tylko w trakcie badań naukowych, ale również w codziennej pracy inżyniera w dowolnym miejscu na świecie.
Aby móc się cieszyć sukcesami, trzeba jednak pamiętać, że nie biorą się one z przypadku. AGH od lat prowadzi programy mające na celu promocję wiedzy technicznej i wspieranie kształcenia na niższych poziomach niż studia akademickie. Są to między innymi akcja ?Rok 0? i ?Olimpiada O Diamentowy Indeks AGH?. Co roku na terenie całego kraju przy współpracy nauczycieli szkół średnich odbywają się cykle wykładów i sprawdzianów wiedzy uczniów klas maturalnych. Najlepsi z nich otrzymują możliwość studiowania na wybranym kierunku, bez dodatkowych starań i formalności.
Podpisane aktualnie pilotażowe porozumienie pomiędzy AGH i Liceum nr VI a docelowo także z kilkoma krakowskimi gimnazjami, ma na celu objęcie opieką i wsparciem dydaktycznym już nie tylko szkół średnich, ale również uczniów uczęszczających do gimnazjum.
Umowę parafowali Prorektor ds. Kształcenia prof. dr hab. inż. Andrzej Tytko i Dyrektor VI LO w Krakowie dr Czesław Wróbel w obecności Dziekana Wydziału Fizyki i Informatyki, kierownika Centrum Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli w AGH ?prof. dr hab. Janusza Wolnego i Prodziekana Wydziału Matematyki Stosowanej, Pełnomocnika Rektora ds. Akcji ?Rok 0? i Przewodniczącego Komitetu Głównego ?Olimpiady o Diamentowy Indeks AGH? ? dr Jerzego Stochela.
W uroczystości wzięli również udział dyrektorzy krakowskich gimnazjów: Mariusz Graniczka (nr 1), Irena Pawlik (nr 4), Iwona Janek (nr 7), Iwona Kapołka (nr 16), Maria Lachowicz ? Stankiewicz (nr 83).
Jedną z konsekwencji reformy systemu oświaty z roku 1999, jest konieczność decydowania przez uczniów o swojej przyszłości już na poziomie gimnazjum, gdy muszą oni podjąć decyzję o profilu dalszego kształcenia w technikum lub liceum. W rezultacie jest to w znacznym stopniu również decyzja o wyborze kierunku i uczelni na jakiej mogą w przyszłości się uczyć. Władze AGH to dostrzegły. Oferując wymierną pomoc mogą liczyć, że w przyszłości również nie zabraknie chętnych do studiowania na tej uczelni.[nggallery id=840]