Waży 240 kg, przyspiesza do 100 km/h w ciągu 4 sekund. Bolid studentów AGH wystartuje na słynnym torze w Silverstone. „Bolid weźmie udział w zawodach formuły studenckiej na słynnym torze w Silverstone” – mówi dr Daniel Prusak – opiekun naukowy zespołu „AGH racing”. Pojazd w lipcu tego roku zmierzy się z prawie 150 zespołami z całego świata.
Bolid Formuły Studenckiej jest pomniejszoną kopią prawdziwego samochodu wyścigowego i musi spełniać rygorystyczne wymagania z zakresu bezpieczeństwa oraz właściwości jezdnych. W tym celu w fazie projektowania wykorzystywane są różnego rodzaju programy i platformy (np. CAD, CAM, CAE, Solid Works do projektowania, Teamlab do zarządzania projektem, czy ANSYS do projektu karoserii i elementów aerodynamicznych). Wykonywane są też projekty poszczególnych części składowych, symulacje obciążeń na nie działających, a następnie ich fizyczne prototypy. Wszystkie te prace pozwalają zapewnić odpowiednią trwałość, jakość oraz bezpieczeństwo w końcowym stadium budowy oraz w czasie testowania bolidu.
Fotorelacja – Jan Graczyński / INFO Kraków24[nggallery id=955]
Sercem całego pojazdu jest silnik pochodzący z motocykla Honda CBR 600RR. Ze względu na surowe obostrzenia regulaminowe (zwężka na dolocie) został dodatkowo doładowany sprężarką mechaniczną, aby polepszyć osiągi. Pozwala ona na zastąpienie doładowania dynamicznego doładowaniem statycznym, co przyczynia się do całkowitej zmiany charakterystyki momentu obrotowego. Optymalizacja silnika przy użyciu sterownika wolnego sterowania pozwala idealnie przystosować jego parametry do warunków jezdnych pojazdu.
Reszta bolidu to w całości dzieło zespołu ? począwszy od ramy, poprzez zawieszenie aż do układu kierowniczego, gdzie zarówno zwrotnice, jak i drążki oraz piasty są projektowane i wykonywane przez studentów. Celem redukcji ciężaru przednie koła mocowane są do zawieszenia za pomocą zwrotnicy wykonanej z aluminium o specjalnie zaprojektowanym kształcie. Konstrukcja zwrotnicy umożliwia stosowanie wymiennych elementów (górne mocowanie wahacza, jarzmo hamulcowe i ramię zwrotnicy), dzięki którym możliwy jest wpływ na geometrię układu kierowniczego.
Zastosowanie zawieszenia tupu push-rod, często wykorzystywanego w Formule 1, i odpowiednie ustawienia geometrii pozwalają na możliwie najbardziej neutralne zachowanie się bolidu na torze. Przednie i tylne stabilizatory zwiększają sztywność zawieszenia umożliwiając szybsze pokonywanie zakrętów. Układy ?anti-dive? oraz ?anti-squad? zapobiegają z kolei przechyłom podwozia podczas hamowania oraz przyspieszania. Wszystkie te rozwiązania mają na celu zapewnienie jak najlepszej przyczepności końcowego pojazdu.
Ponadto w budowanym bolidzie stosowane są innowacyjne technologie wspomagające pracę zawieszenia, układu wydechowego czy systemy zwiększające dopływ powietrza do silnika. Poszycie karoserii wykonane jest w całości z materiałów kompozytowych, takich jak włókna szklane, węglowe czy aramidowe.
Fotorelacja – Grzegorz Łyko / INFO Kraków24[nggallery id=956]