?DREAMS MUSIC’13? jest kompozycją muzyczno-transmedialną z cyklu ?Other Scores?. Utwór zaprojektowany jest na elektro ? akustyczną orkiestrę MINKUS-TMAexplorers, aktorów, innych wykonawców medialnych a także wielokanałowe projekcje filmowe i audio. Spektakl muzyczno-transmedialny zaaranżowany jest na wokalizy, trąbkę przetwarzaną elektronicznie oraz inne instrumenty elektro-akustyczne i elektroniczne, live mix, sekwencje aktorskie, specjalne wieloekranowe projekcje filmowe oraz przestrzenne systemy głośnikowe.
Dreams Music’13 – to wielowymiarowa kompozycja oparta o wizualne i dźwiękowe transmisje z procesów zachodzących w mózgu i innych organach w trakcie sesji snów kompozytora (napięcia bioelektryczne, zmiany chemiczne itp).
Materiał obejmuje dokumentacje audiowizualne ? monitoringu filmowego, zapisów graficznych (hipnogramy) i tekstowych relacji zachodzących podczas różnych faz snu.
Materiały obrazowe będące rejestracją pracy mózgu, oczu, serca, i innych narządów ? uzyskane są metodą polisomnografii, tomografii, elektroencefalografii, oraz przekazów z innych urządzeń, czujników itp.
Dokumentacje tych elementów przygotowywane są podczas sesji snu realizowanych przez kompozytora w instytutach, pracowniach ? laboratoriach uniwersyteckich, oraz ośrodkach diagnostyczno – badawczych zajmujących się snem, pamięcią i innymi właściwościami mózgu.
Poza materiałami zarejestrowanymi podczas sesji snów, a także innych stanów psychodelicznych (filmowe, foto, komputerowe, graficzne itp.) w kompozycji wykorzystane są także relacje z tych ?podróży? utrwalone w formie pisemnej. Zapisy te poddane są wielowarstwowej edycji komputerowej i stanowią rodzaj partytur (video-scores), a także kanwy na których oparte są poszczególne sceny aktorskie, przestrzenie projekcyjne oraz tematy muzyczne.
W trakcie koncertu – spektaklu, przewidujemy sekwencje wprowadzenia w obszary tematyczne kompozycji, wygłaszane przez wybitnego psychofarmakologa, biochemika i neurobiologa – prof. Jerzego Vetulaniego.
Przedsięwzięcie prezentuje oryginalną autorską formę i nowatorski język muzyczno – medialny, poprzez swoją interdyscyplinarność ma szanse na zaistnienie w świecie kultury jako znaczące wydarzenie artystyczne, a także edukacyjno ? promocyjne.
Oferując odbiorcy zupełnie nowe doznania w odbiorze sztuki i poszerzają jego percepcję o sferę naukową sprawia, że projekt ten ze względu na swój charakter i wysoką jakość artystyczną jest unikatowy.
Dzięki wykorzystaniu przez autora osiągnięć nowoczesnej nauki i nowych idei artystycznych, odbiorcy mają możliwość zgłębienia obszarów synestezyjnej sztuki w spektaklu muzyczno – transmedialnym.
Zespół – MINKUS-TMAexplorers jest kolejną po Space Light Orchestra (1983) i Music Media Art Ensemble (2000), otwartą formacją założoną w 2009 r. przez muzyka, kompozytora a także autora projektów muzyczno-medialnych, filmowych i teatralnych – Czesława Minkusa.
Zespół specjalizuje się w wykonaniach utworów łączących w sobie różne obszary sztuki współczesnej.
W zależności od przyjętych wersji wykonawczych, realizuje niekonwencjonalne, nowatorskie kompozycje wykorzystujące szerokie spektrum współczesnych technologii instrumentalno ? medialnych.
Opcjonalne składy zespołu realizują m.in. takie formy jak: koncert muzyczno-medialny, teatr dźwięku, sound-performance, instalacja audio-wizualna, art film, oraz projekty sieciowe net-art.
Penetrując obszary współczesnej muzyki elektro-akustycznej, eksperymentalnej, improwizowanej oraz sztuk audio-wizualnych poszukuje kontekstów i napięć pomiędzy wzajemnymi relacjami foniczno ? wizualnymi oraz innymi terytoriami ? intuicyjnych i konstrukcyjnych form potencjalnych przestrzeni komunikacyjno ? medialnych.
W prezentacjach wykorzystuje narzędzia i technologie (od tradycyjnych po najnowsze) dające optymalne możliwości połączenia sztuki audialnej, wizualnej i innych, oraz kreacji wyrafinowanych i różnorodnych projektów trans-medialnych.
Te wielopoziomowe struktury łączą elementy różnych dziedzin (aspektów) sztuki, we współczesne kształty nierozdzielnych, a także nieprzewidywalnych całości.
Do idei muzyki intuitywnej wprowadza różne formuły improwizacji inspirowanej – partyturowymi zapisami graficznymi, tekstowymi, filmowymi, foto, itp. oraz otwartym programowaniem sygnalizacyjnym, interaktywnym, jak również rodzaje reżyserii ? dyrygentury, czy przestrzenne systemy interferencyjne.
Do współpracy z zespołem zapraszani są wybitni muzycy z kręgów ?muzyki elektro-akustycznej i elektronicznej, muzyki eksperymentalnej, nowego jazzu, teatru dźwięku, współczesnej muzyki improwizowanej / intuitywnej, oraz inni artyści medialni w zależności od specyfiki realizowanych kompozycji.
SOLIŚCI:
Agata ZUBEL (ur. 25 stycznia 1978r. we Wrocławiu) ? polska kompozytorka, śpiewaczka i pedagog.
Laureatka licznych nagród zarówno jako wokalistka jak i kompozytorka. Dokonuje wielu prawykonań dzieł współczesnych kompozytorów.
Urodziła się we Wrocławiu, gdzie ukończyła z wyróżnieniem Primus Inter Pares studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie Jana Wichrowskiego oraz wokalne pod kierunkiem Danuty Paziuk-Zipser.
W szkole podstawowej i średniej grała na perkusji, co pozwalało jej na bardziej sonorystyczne podejście do muzyki.
Następnie pogłębiała studia w Conservatorium Hogeschool Enschede w Holandii oraz na licznych kursach. W 2004 roku uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej.
Obecnie wykłada we wrocławskiej akademii muzycznej.
Jest stypendystką m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000?2002), Zarządu Miasta Wrocławia (2001?2002), Ernst von Siemens Musikstiftung (2001) oraz Fundacji Edukacji Międzynarodowej (2002). Jest także członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.
Współtworzy z Cezarym Duchnowskim duet ElettroVoce. Latem 2004 roku uczestniczyła w eksperymentalnym projekcie improwizacji podczas koncertu zamówionego przez organizatorów Międzynarodowych Kursów Kompozytorskich w Darmstadt.
W ciągu kilku minionych lat, oprócz wielu prawykonań i nagrań dzieł współczesnych twórców, dała się poznać jako wykonawczyni Chantefleurs et Chantefables
W. Lutosławskiego (Musica Polonica Nova 2006), DW9 B. Langa (Warszawska Jesień 2004), Gwiazdy Zygmunta Krauzego (adaptacja elektroakustyczna C. Duchnowskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu 2005) czy też roli Fedry w operze Dobromiły Jaskot pod tym samym tytułem (Teatr Wielki-Opera Narodowa 2006).
Koncertowała także za granicą: we Włoszech, w Belgii, Szwajcarii, Holandii, Niemczech, Irlandii, Rosji, Ukrainie, Litwie, Grecji, Danii, Korei i Stanach Zjednoczonych.
Jest laureatką kilkunastu konkursów (w tym międzynarodowych) ? zarówno wokalnych jak i kompozytorskich. Na początku 2005 r. otrzymała prestiżowy Paszport Polityki. W tym samym roku, jej II Symfonia ? napisana na zamówienie rozgłośni Deutsche Welle ? została prawykonana podczas Festiwalu Beethovenowskiego w Bonn.
Pisała także na zamówienie Festiwalu „Wratislavia Cantans”, „Ultraschall” w Berlinie oraz festiwalu w Seattle.
Jako wokalistka brała udział w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych. W jej repertuarze specjalne miejsce zajmuje muzyka najnowsza.
Czesław CzeT MINKUS /ur.27 kwietnia 1957r. w Lesznie/ ? zajmuje się twórczością w obszarach współczesnej muzyki elektro-akustycznej, elektronicznej, improwizowanej oraz sztuki audio-wizualnej.
Jest artystą muzykiem, kompozytorem, a także autorem projektów muzyczno-medialnych, filmowych i teatralnych.
W ciągu 35-letniej pracy twórczej bierze udział w koncertach, wystawach i pokazach działań interdyscyplinarnych
na festiwalach, przeglądach oraz sympozjach poświeconych muzyce i sztuce najnowszej w Polsce i wielu krajach
na całym świecie. Jest członkiem – Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (PTMW), Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP), Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME).
Od 1980 roku prowadzi indywidualne studia nad wzajemnymi relacjami obrazu i dźwięku oraz innymi przejawami ? intuicyjnych i konstruktywnych form potencjalnych przestrzeni komunikacyjno-medialnych. Szukając kontekstów i napięć między tymi światami, komponuje cykle swoich koncertów – pokazów.
W trans-medialnych prezentacjach wykorzystuje narzędzia i technologie (od tradycyjnych po najnowsze) dające optymalne możliwości połączenia sztuki wizualnej, fonicznej, performatywnej i innych, kreując wyrafinowane, wielowymiarowe kompozycje.
Realizuje również specyficzne zapisy partyturowe(graficzne, przestrzenne, foto, wideo, a także biofizyczne).
W swoich kompozycjach posługuje się m.in. takimi formami jak: koncert muzyczno-medialny, teatr dźwięku, sound-performance, instalacja audio-wizualna, art film, oraz projekty sieciowe net-art.
Występuje także z koncertami solowymi grając na trąbce i instrumentach elektronicznych z użyciem m.in. MIDI sterowników, procesorów brzmień, komputerów, czujników świetlnych, laserów, zintegrowanych projekcji video,
oraz innych przestrzennych obiektów.
Ważnym aspektem w części prac jest odkształcanie dźwięków zarówno w sposób akustyczny ? (poprzez zestawy rur,
płyt metalowych a także wnętrz o charakterystycznej akustyce) ? jak i elektroniczny. Dźwięk trąbki często poddawany
jest różnorodnym transformacjom zbliżającym go do medium elektronicznego.
Współpracuje m.in. z Tomaszem Stańko – tworząc w 1984 roku Specjalny Multimedialny Quintet /real. Teatr Stu, Kraków/, oraz Michałem Urbaniakiem /proj. muzyczno-filmowy ?ChopiNOWE IMPRESJE? ? w 2010 roku/. Okresowo współpracuje również z innymi muzykami z kręgów – nowego jazzu, muzyki improwizowanej, teatru dźwięku, muzyki elektro-akustycznej i elektronicznej, oraz wieloma artystami medialnymi.
W roku 1983 zawiązuje otwartą formację – Space Light Orchestra (SLO), następnie w 2000 roku powołuje do istnienia – Music Media Art Ensemble (MMAE), oraz w 2009 r. – MINKUS-TMAexplorers, zapraszając do współpracy – w zależności od specyfiki poszczególnych projektów ? muzyków, artystów medialnych i innych wykonawców. W 2006 zakłada Fundacje TRANS MEDIA ART CENTRUM (TMAC).
W 2009 r. zostaje stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie – muzyka.
AKTORZY / Performerzy
Jan PESZEK (ur.13 luty 1944r. w Szreńsku) – aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. W 1966 roku został absolwentem krakowskiej PWST. W tym samym roku przeprowadził się do Wrocławia, gdzie 22 października zadebiutował na scenie Teatru Polskiego. W sezonie 1975-1976 był aktorem łódzkiego Teatru Nowego, a od 1979 do 1981 Teatru im. S. Jaracza. Ponadto występował w Teatrze Polskim w Poznaniu (1981-82), Słowackiego w Krakowie (1982-86), Starym Teatrze w Krakowie (1986-92). Od roku 1997 jest aktorem Teatru Narodowego w Warszawie, współpracuje także z Teatrem im. Słowackiego w Krakowie. W ostatnich latach zajmuje się również reżyserią i produkcją własnych spektakli. Wykłada w krakowskiej PWST. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród (m.in. nagroda Wojewody Wrocławskiego za realizację i wykonanie „Scenariusza dla trzech aktorów” Schaeffera w 1987 r., „Złoty Wawrzyn Grzymały” w 1994 r., Nowy Jork – I Festiwal Sztuk Wschodnioeuropejskich – nagroda za występ w „Scenariuszu dla jednego aktora” wg tekstu B. Schaeffera w 1995 r.)
Jerzy Adam Gracjan VETULANI (ur. 21 stycznia 1936r. w Krakowie) ? profesor nauk przyrodniczych, psychofarmakolog, neurobiolog, biochemik, członek Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności, doctor honoris causa Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
W latach 1976?2006 kierownik Zakładu Biochemii, a obecnie wiceprzewodniczący rady naukowej Instytutu Farmakologii PAN, profesor Małopolskiej Szkoły Wyższej im. J. Dietla w Krakowie.
Autor kilkuset prac badawczych o międzynarodowym zasięgu, współtwórca hipotezy ?-downregulacji jako mechanizmu działania leków przeciwdepresyjnych.
W 1983 laureat Międzynarodowej Nagrody Anna Monika II klasy za badania nad mechanizmami działania elektrowstrząsu.
Jeden z najczęściej cytowanych naukowców polskich w dziedzinie biomedycyny. Popularyzator nauki, przez ponad dwie dekady redaktor naczelny czasopisma ?Wszechświat?. Zwolennik legalizacji marihuany i ogólnej depenalizacji narkotyków, krytyk represyjnej polityki narkotykowej w Polsce.
Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Dopełnieniem tego wizerunku są wszechstronne zamiłowania artystyczne i duża aktywność społeczna.
Marek CHOŁONIEWSKI (ur.23 październik 1953r. w Krakowie)? muzyk, kompozytor, wykładowca muzyczny, animator kultury. Ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B. Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J. Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej.
W 1977 roku założył Muzykę Centrum, od 2000 jest kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.
Jest założycielem i współtwórcą wielu zespołów, m.in.: Pociąg Towarowy, CH&K&K, mc2 duo, Kinetic Trio. Pisze muzykę instrumentalną i elektroakustyczną dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi kursy i wykłady na całym świecie.
W koncertach muzyki współczesnej występuje głównie jako wykonawca „live computer music”.
W latach 1993 – 1999 był dyrektorem artystycznym Internationale Akademie für Neue Komposition und Audio Art w Schwaz (Austria).
Jest inicjatorem wielu projektów międzynarodowych: m.in. Festiwal Audio Art (1993), Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1993), GlobalMix (1998), GPS-Art (2000), Bridges (2003), Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (2005), Polska Sztuka Dźwiękowa w Chinach (2006).
W 2006 otrzymał Nagrodę Honorową ZKP, Nagrodę Ministra Kultury oraz Independent Project Grant fundacji CEC ArtsLink w Nowym Jorku.
Od 2008 jest sekretarzem, a od 2011 prezesem Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME/ICEM).
ORGANIZATORZY:
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Małopolski Ogród Sztuki