Najpóźniej na początku przyszłego tygodnia znana będzie tymczasowa organizacja ruch w związku z zamknięciem torowiska i części jezdni od ronda Mogilskiego do ronda Czyżyńskiego. Utrudnienia pojawią się od 1 lutego.
– Mamy wstępną koncepcję zmian w organizacji ruchu, zaproponowaną przez wykonawcę robót. Szereg kwestii wymaga jednak uszczegółowienia – choćby harmonogram udostępniania poszczególnych nawrotek czy koordynacji dostępności skrzyżowania z ul. Meissnera i z ul. Ułanów. Dlatego ostateczny projekt zmian oraz zakres funkcjonowania komunikacji miejskiej będzie znany na początku przyszłego tygodnia ? wyjaśnia Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKIT.
Niezmienna natomiast pozostaje data wyłączenia torowiska. Nastąpi to 1 lutego, a więc w dzień rozpoczęcia ferii zimowych. Torowisko będzie wyłączone na odcinku pomiędzy rondami Mogilskim a Czyżyńskim. W tym samym dniu zacznie funkcjonować komunikacja zastępcza.
– Założenie jest takie, aby obsługa komunikacyjna ul. Mogilskiej była zapewniona przez autobusową linię zastępczą, kursującą co około 4-5 minut. Dodatkowo mają być wzmocnione inne linie autobusowe kursujące w tym rejonie ? informuje Jerzy Marcinko. Jako trasa objazdowa dla komunikacji tramwajowej będzie wykorzystana też aleja Pokoju. Będzie tam kursować 27 składów tramwajowych na godzinę, czyli tyle ile pozwala maksymalna przepustowość tej trasy. ? Jednak nie będzie możliwości utrzymania na trasie objazdowej wszystkich linii tramwajowych kursujących obecnie al. Pokoju i ul. Mogilską. Zakłada się, że na czas remontu zawieszone zostaną linie tramwajowe numer 5 i 9. Natomiast na trasach objazdowych pojawią się tramwaje numer 4, 10 oraz 52. Pojawią się także 4 linie zastępcze, które będą wzmacniać ofertę przewozową za linie zawieszone i linie o zmienionej częstotliwości kursowania.
Zgodnie z harmonogramem prac, ciąg drogowy od ronda Mogilskiego do ronda Czyżyńskiego powinien być gotowy jeszcze w tym roku. Natomiast w 2015 roku wykonawca skupi się na odcinku do placu Centralnego.
Przypomnijmy, że przebudowa linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – al. Jana Pawła II – Plac Centralny to inwestycja, której celem jest przede wszystkim modernizacja torowiska. Dzięki temu przejazd komunikacją szynową do Nowej Huty będzie szybszy i sprawniejszy, a całą trasą ma kierować system sterowania ruchem z priorytetem dla tramwaju. Przy okazji na całym odcinku mają być wyremontowana nawierzchnia jezdni, poprowadzone ścieżki rowerowe, odnowione nawierzchnie chodników, wreszcie unowocześniona sygnalizacja świetlna.
Całkowita wartość projektu wynosi 143 mln zł. Zadanie jest dofinansowane z funduszy unijnych.