Autobusy elektryczne naładują baterie w centrum miasta
Od poniedziałku, 9 czerwca, dwa autobusy elektryczne firmy Rampini, które kursują na linii nr 154 nie muszą już zjeżdżać do zajezdni, aby naładować baterie. Mogą to bowiem zrobić dzięki specjalnej stacji ładowania przygotowanej przy ul. Pawiej.
Ładowanie odbywa się tam przy użyciu pantografu, zamontowanego na dachu tych autobusów. Po ich podniesieniu baterie ładowane są energią pobieraną z sieci trakcyjnej. Ten sposób uzupełnienia baterii sprawia, że autobusy elektryczne mogą być doładowywane między jednym kursem a drugim. Stacja ładowania usytuowana jest bowiem tuż obok przystanku początkowego linii nr 154. Zasilanie z sieci trakcyjnej jest bardzo efektywne ? zaledwie kilka minut wystarczy, że podładować baterię autobusu.
To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie dla autobusów elektrycznych zastosowane w Polsce. Do tej pory twego rodzaju pojazdy były zasilane po zjeździe na zajezdnię przy użyciu specjalnej wtyczki. Ładowanie baterii w ten sposób zajmowało czasem nawet do ośmiu godzin.
Przypomnijmy, że od 29 kwietnia linia autobusowa 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego obsługiwana jest przez trzy autobusy na prąd. To pierwsza trasa miejska w Polsce obsługiwana wyłącznie przez pojazdy elektryczne
Autobusy kursujące w Krakowie wyprodukowane zostały przez firmy: Solaris Bus & Coach SA, LBUS oraz Rampini. Są one eksploatowane w Krakowie w ramach testów, które pozwolą na dokładne sprawdzenie autobusów z napędem elektrycznym w regularnej komunikacji. Wypożyczone pojazdy będą służyły mieszkańcom do czasu zakupu nowych autobusów elektrycznych, które MPK SA planuje kupić wykorzystując środki z Unii Europejskiej.