Kraków otrzyma unijną dotację na zakup 36 nowoczesnych tramwajów. Dziś, 30 czerwca MPK SA podpisało umowę w tej sprawie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Chodzi o wart około 363,85 mln zł projekt pn. ?Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej”, w ramach Programu Operacyjnego i Środowisko 2007-2013. Przedsięwzięcie obejmuje dostawę 36 nowoczesnych tramwajów oraz 40 nowych automatów Krakowskiej Karty Miejskiej. Poziom dofinansowania ze środków Funduszu Spójności wyniesie 59 proc.
Dzięki umowie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych krakowski przewoźnik będzie mógł podpisać umowę z dostawcą nowoczesnych tramwajów, przedsiębiorstwem Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Ma ona zostać zawarta do 8 lipca.
Przypomnimy, że przetarg na dostawę 36 sztuk nowych tramwajów został rozstrzygnięty pod koniec ubiegłego roku. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło przedsiębiorstwo Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Nowe pojazdy będą miały 43 metry długości. Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz automaty biletowe, w których za bilet można będzie zapłacić zarówno monetami jak i kartą zbliżeniową. Tramwaje PESY zastąpią najbardziej wysłużone krakowskie tramwaje ? m.in. popularne ?akwaria”, produkowane od połowy lat 70-tych w fabryce Konstal Chorzów, które dziś kursują choćby na trasie linii 4. Dzięki temu jeszcze więcej tramwajów niskopodłogowych będzie kursować w Nowej Hucie.
To nie jedyny projekt, który MPK S.A. zamierza zrealizować w najbliższych latach. Kolejne przedsięwzięcie, zaplanowane przez Spółkę na perspektywę finansowania 2014-2020, obejmuje zakup 36 tramwajów o długości ok. 32 metrów oraz 10 autobusów elektrycznych, a także modernizację zajezdni Nowa Huta. Projekt znalazł się wśród projektów komplementarnych do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, przedstawionych Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju przez Gminę Miejską Kraków. Ma on możliwość wsparcia finansowego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Realizacja tego projektu pozwoli na wycofanie z ruchu kolejnych wysokopodłogowych tramwajów. Dzięki temu za kilka lat w Krakowie wagony niskopodłogowe będą stanowić ok. 90 proc. floty tramwajowej.