O przyszłości pasa startowego w Czyżynach, zieleni i przywróceniu na dawnej trasie autobusu 142, a także o innych lokalnych problemach, rozmawiali z Prezydentem Krakowa i reprezentantami Urzędu Miasta, mieszkańcy i radni Czyżyn. Spotkanie trwało ponad dwie godziny i dla części z tych spraw udało się znaleźć rozwiązanie. ? Proszę patrzeć na nas, jak Krakusów, a nie odległą Nową Hutę ? apelował mieszkaniec. ? Tak właśnie patrzę ? odpowiedział Prezydent Jacek Majchrowski.
Spotkanie odbyło się wczoraj w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 14 na os. Dywizjonu 303. Najwięcej pytań i kontrowersji budziła budowa nowego osiedla w rejonie pasa startowego w Czyżynach. Mieszkańcy i Radni Dzielnicy XIV Czyżyny zwrócili uwagę, że tak duża inwestycja powstaje bez odpowiedniego połączenia komunikacyjnego i infrastruktury:
– Nasze przedszkola i żłobki są już przepełnione, a tutaj wprowadzi się kilkaset nowych osób. Potrzebna jest też sprawna komunikacja i miejsca parkingowe, a deweloper za chwilę zostawi nas tym problemem ? mówił Wojciech Krzysztonek, Przewodniczący Rady Dzielnicy XIV Czyżyny.
Mieszkańcy zwrócili też uwagę, że zabytkowy pas startowy jest częściowo zasypany ziemią i służy jako dojazd do inwestycji. Urzędnicy zapowiedzieli kontrolę terenu. Zgodnie z wcześniejszą decyzją, hałdy ziemi powinny być usunięte do końca października.
– W sprawie poprowadzenia drogi dojazdowej do osiedla, zaproponowaliśmy deweloperowi wykup części działki, ale wcześniej musiałby dokonać podziału nieruchomości. Nie wyraził na to zgody ? mówiła także Marta Witkowicz, dyrektor Wydziału Skarbu Urzędu Miasta Krakowa.
– Mimo, że przez wiele lat walczyliśmy o teren wchodzący w skład pasa startowego, aby pozostał w gestii gminy, to jednak ostatecznie sądownie został zwrócony poprzednim właścicielom, którzy z kolei sprzedali go deweloperowi. Nowy właściciel terenu spełnił warunki ustawowe i nie mogliśmy odmówić wydania warunków zabudowy. W przeciwnym razie czekałaby nas rozprawa sądowa i koszty ? dodał Prezydent Jacek Majchrowski.
Jak poinformował Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT, rozwiązanie mogłoby przynieść skorzystanie z tzw. ?specustawy” ZRID, która pozwala na wywłaszczenie i poprowadzenie drogi, z odszkodowaniem dla właściciela terenu. ? Wstępnie ustaliliśmy też, że w tym trybie, termin realizacji tej inwestycji przypadnie na lata 2015-2016 ? powiedział dyrektor Jerzy Marcinko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Mieszkańcy Czyżyn zgłosili także, że firma, która zajmuje się pielęgnacją zieleni w ich dzielnicy, robi to w niewłaściwy sposób: – Po koszeniu trawy, pobliskie drzewa są okaleczone i usychają ? powiedział mieszkaniec.
– Firma ta została wyłoniona w przetargu, zresztą pochodzi z Nowej Huty. Nie jest to pierwsza skarga na jej pracę, dlatego rozwiążemy z nią umowę ? odparł Prezydent.
Jak zapewniła Marta Witkowicz, dyrektor Wydziału Skarbu, wbrew powszechnej opinii, Kraków ma coraz więcej terenów zielonych. W ciągu ostatnich 10 lat gmina wykupiła dodatkowo 20 ha obszarów zielonych, za kwotę 20 mln zł, w tym w drodze wykupu ok. 10,5 mln zł, a 20 mln w drodze zamiany.
– Tak powstaną m.in. nowe parki ? Duchacki, przy ul. Borsuczej i planowane Park Rzeczny Drwinka i Bieżanów Północ-Południe. Zielone tereny nie kurczą się, ale powiększają, a w Nowej Hucie jest ich najwięcej ? mówiła dyrektor Witkowicz.
Wśród zgłaszanych problemów pojawił się też postulat przywrócenia na ?starą” trasę autobusu 142, który ? jak podkreślali mieszkańcy ? jako jedyny bezpośrednio dowoził pasażerów miedzy dwoma cmentarzami ? w Grębałowie i Batowicach. ? Było to niezbędne połączenie dla wielu starszych osób. Zależy nam na jego przywróceniu, nawet w długich odstępach czasu, np. co godzinę, półtorej ? apelował radny Dzielnicy XIV.
Prezydent przyznał, że nie był entuzjastą remarszrutyzacji, ale przepisy wyraźnie mówią, że takie badania i zmiany w komunikacji, powinny odbywać się co 10-12 lat. Kraków przystąpił do nich po 12 latach:
– Wiem, że wielu mieszkańców z tych zmian jest niezadowolonych, bo przyzwyczaili się do dawnych linii. Mogę obiecać, że parę linii, w tym 142, od nowego rozkładu jazdy, zostanie przywrócona do dawnego obiegu, albo z niewielkimi zmianami ? obiecał Prezydent.
Przewodniczący Rady Dzielnicy XIV przypomniał tez o ważnej dla dzielnicy inwestycji ? budowie basenu przy Szkole Podstawowej nr 155. Na razie jednak ruszyła budowa innego krytego basenu w Nowej Hucie, przy ZSOS nr 1 na os. Handlowym. Zakończenie budowy planuje się na 2016 rok.