Komisja Europejska zatwierdziła dzisiaj (01. 10. 2014 r.) inwestycję w wysokości 45,6 milionów euro z unijnego Funduszu Spójności na modernizację połączenia kolejowego, będącego częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), łączącego podkrakowskie lotnisko Balice z centrum Krakowa.
Przebudowany zostanie 10-kilometrowy odcinek istniejącej linii kolejowej Kraków Główny ? Mydlniki ? Balice. Projekt ma na celu skrócenie czasu podróży osób dojeżdżających do pracy i odwiedzających oraz poprawę jakości transportu miejskiego w regionie miejskim Krakowa. Jego realizacja ma się zakończyć do marca 2015 roku.
Komisarz UE ds. polityki regionalnej Johannes Hahn, który podpisał te decyzję, powiedział: „Modernizacja linii kolejowej między krakowskim lotniskiem a centrum miasta będzie mieć pozytywny wpływ na gospodarczy rozwój regionu małopolskiego. Lotnisko w Krakowie, które jest jednym z ośmiu polskich lotnisk należących do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, będzie bardziej łatwiej dostępne dla mieszkańców i odwiedzających, a region stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny turystycznie i biznesowo.?
Modernizacja jest realizowana w ramach programu Infrastruktura i Środowisko i finansowana z osi priorytetowej ?Transport przyjazny środowisku?. Unia Europejska, poprzez Fundusz Spójności, sfinansuje 45,6 milionów euro z inwestycji o całkowitej wartości 83 mln euro.
Inwestycja w połączenie lotniska Balice z centrum naszego miasta, to tak zwany ?duży projekt?, którego całkowita wartość (z VAT-em) przekracza kwotę 50 mln euro, a tym samym musi być on zatwierdzony przez Komisję Europejską. Projekt przewiduje budowę lub modernizację torów, rozjazdów, peronów, przejazdów kolejowych, infrastruktury technicznej, sygnalizacji i systemów dowodzenia i kierowania, sieci trakcyjnej oraz przystanków.
Zasługuje na podkreślenie fakt, że Kraków i Małopolska stają się wreszcie w podobnym stopniu ? jak inne regiony Polski ? beneficjentami środków na modernizację infrastruktury transportowej. Wynika to w dużej mierze z determinacji władz miasta, które dokładały starań w tym kierunku, przy mało entuzjastycznym wsparciu naszej sejmowej reprezentacji.