– KMKBike się sprawdził się. Stąd decyzja o rozbudowie tego systemu. Z nowych stacji będą mogli korzystać mieszkańcy Nowej Huty ? mówił Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, który w sobotę, 11 października wizytował jedną z nowohuckich wypożyczalni.
W sobotę 11 października rozpoczął się montaż stacji KMK Bike na terenie Nowej Huty. Pierwszą z zamontowanych jest stacja na rondzie Kocmyrzowskim, przy przystanku w kierunku DH Wanda. W weekend mają zostać zamontowane wypożyczalnie przy pawilonie handlowym na os. Jagiellońskie, przy rondzie Czyżyńskim ? na ślepej ulicy odchodzącej od ronda i koło pętli Wieczysta, w rejonie ul. Lema. Z rowerów miejskich mieszkańcy będą mogli korzystać ze stacji zaraz po uruchomieniu wypożyczalni.
Oprócz czterech nowych stacji, system KMKBike będzie uzupełniany o 35 nowych rowerów, zamówionych przez ZIKIT. Koszt całego zamówienia wyniósł 310 tys. zł. System miejskich wypożyczalni cieszy się bardzo dużą popularnością. Dotychczas KMKBike to ponad 26 tys. użytkowników i ponad 266 tys. wypożyczeni. Rekordzistą jest osoba, która miejski rower wypożyczyła 385 razy, a najbardziej popularną z dotychczasowych stacji jest ta koło teatru Bagatela. Dużą popularnością cieszą się też na Miasteczku Studenckim AGH, na placu Wszystkich Świętych, na placu Inwalidów i przy rondzie Mogilskim. Rekordowy pod względem wypożyczeń (2 942 razy) był 22 maja. Średni czas przejazdu to prawie 19 minut.
Przypomnijmy, że Kraków był pierwszym polskim miastem, które uruchomiło już w 2008 roku system miejskich wypożyczalni. Był to projekt pilotażowy realizowany w ramach unijnego programu Caravel/Civitas II. To na doświadczeniach Krakowa uczyły się inne duże miasta, które uruchamiały w kolejnych latach systemy miejskich wypożyczalni jednośladów.
Obecnie długość ścieżek rowerowych w Krakowie do niemal 140 km. Corocznie układ jest uzupełniany o nowe trasy nie tylko budowane w ramach inwestycji transportowych, jak choćby przy okazji realizacji linii tramwajowej do pętli Czerwone Maki, modernizacji torowiska do placu Centralnego, czy linii KST na odcinku Lipska-Wielicka. W tym roku ścieżki powstały m.in. wzdłuż alei Andersa, alei Pokoju i ul. Wielickiej. Do tego, udało się wytyczyć kolejne kontrapasy (a więc pasy dla rowerów wzdłuż ulic jednokierunkowych). Wytyczono je m.in. wzdłuż ulic Senatorskiej, Garncarskiej, Szpitalnej, Szlak, Józefińskiej, Staromostowej, Przy Moście i Racławickiej.
Więcej jest też stojaków rowerowych. W tym momencie jest 695 takich instalacji. Nowością są parkingi ?Bike and Ride” wyposażone w mini-stacje naprawcze dla rowerów. Znajdziemy je koło dworca PKP i RDA, a także koło Poczty Głównej, przy Błoniach, pl. Inwalidów, pl. Boh. Getta i przystanku PKP Łobzów.
Przypomnijmy, że postulaty związane z dalszym rozwojem sieci rowerowej w Krakowie wypracował m.in. powołany przez Prezydenta Krakowa Zespół Roboczy ds. wyników referendum w temacie dróg rowerowych, któremu przewodzi Marcin Hyła. Komisja ustaliła, że trasy rowerowe powinny być budowane od centrum do zewnątrz miasta. Bardzo ważne dla rozwoju ruchu rowerowego uznano kładki: w ciągu ul. Kamieńskiego, nad ul. Tischnera ? połączenie Łagiewnickiej z Turowicza, kładka równoległa do Stopnia Wodnego Dąbie czy kładka na Dębnikach. Zespół postuluje też, by w kolejnych latach zwiększać w budżecie kwoty na budowę ścieżek rowerowych, a w Wieloletnim Planie Finansowym do 2019 roku postuluje zapisać na to kwotę 145 mln zł.
Warto także wiedzieć, że zgodnie ze Studium Zagospodarowania – długość przewidzianych tras to około 223 km.