Do końca 2014 roku MPK SA będzie testować prototypowy tramwaj Nevelo, wyprodukowany przez firmę Newag SA z Nowego Sącza. Wagon wozi pasażerów na linii nr 8.
Warto przypomnieć, że MPK SA rozpoczęło testy tramwaju Nevelo w czerwcu 2013 roku. Pojazd to w całości nowa konstrukcja. Zastosowano w nim innowacyjny układ zawieszenia – 2 człony skrajne, każdy z nich oparty na jednym wózku napędowym połączono przegubowo z członem środkowym opartym na dwóch wózkach tocznych. Odpowiednie rozmieszczenie specjalnie skonstruowanych skrętnych wózków napędowych i tocznych prowadzi do zmniejszenia nacisku poszczególnych osi na tor, redukując zużywanie się szyn i kół. Rozwiązanie to obniża koszty eksploatacji pojazdu oraz utrzymania infrastruktury. Zastosowanie kół z gumowymi, elastycznymi przekładkami i obręczą, zapewni wysoki komfort jazdy oraz ograniczy poziom hałasu.
Nowoczesny układ napędowy z elektronicznie sterowanymi silnikami prądu przemiennego, daje możliwość zwrotu energii do sieci trakcyjnej, co pozwala na obniżenie kosztów eksploatacji. Pojazd jest przystosowany do wdrożenia układu gromadzenia energii opartego na superkondensatorach.
Nevelo to trójczłonowy, przegubowy, jednokierunkowy i w całości niskopodłogowy pojazd. Ma klimatyzowane wnętrze, systemy monitoringu i informacji pasażerskiej.
Jednorazowo może przewieźć do 235 osób w tym 60 na miejscach siedzących. Jest przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych dzięki zastosowaniu elektrycznej rampy inwalidy. Posiada specjalne, drugie drzwi dla matki z dzieckiem.
Jest to pierwszy w Polsce, tramwaj w którym w kabinie motorniczego zastosowano zwiększającą widoczność, panoramiczną szybę.
Warto podkreślić, że MPK SA z uwagą przygląda się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym i autobusowy. Stąd właśnie zainteresowanie nowosądeckim tramwajem czy uruchomienie regularnej linii obsługiwanej przez autobusy elektryczne.