Szarotka, Solny, Hejnalista i Centuś ? to tylko niektóre z nazw dla pociągów zakupionych przez Samorząd Województwa Małopolskiego. Zaprezentowany dziś, nowoczesny tabor poprawi jakość podróży zarówno na terenie województwa, jak i podczas przejazdów międzyregionalnych. Nowe pociągi są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy: informacji pasażerskiej i monitoringu oraz posiadają dostęp do bezprzewodowego Internetu. Dziś zainaugurowano również pierwsze połączenie w ramach SKA z Krakowa do Wieliczki.
Dziś na Dworcu Głównym w Krakowie zaprezentowano dwa nowoczesne pojazdy typu Acatus Plus, które obsługiwać będą połączenia na terenie województwa oraz dwa Impulsy, które kursować będą na trasach międzyregionalnych. Mieszkańcy Małopolski mieli też niepowtarzalną okazję po raz pierwszy przejechać nowymi pojazdami na trasie Kraków Główny-Wieliczka ? pierwszej z otwieranych tras w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Regularne kursy realizowane przez Koleje Małopolskie na tej trasie ruszą już 14 grudnia br.
– Samorząd Województwa realizuje i wspiera ważne działania i inwestycje w dziedzinie transportu ? mówił dziś marszałek Małopolski Marek Sowa. ? Chcemy, by mieszkańcy i turyści czuli się bezpiecznie, wiedzieli, że na kolej można liczyć i że dzięki niej szybko, bezpiecznie , komfortowo i punktualnie dotrzemy do celu -podkreślił marszałek. Dodał również, że nowo powstała spółka Koleje Małopolskie to ważny element budowy mocnego potencjału komunikacyjnego regionu.
Radości nie krył również odpowiedzialny w zarządzie województwa za sprawy transportu i komunikacji Roman Ciepiela. ? Nie da się ukryć, że wszyscy czekaliśmy na tę chwilę – podróż nowoczesnymi, czystymi pociągami na pierwszej z tras Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – mówił Roman Ciepiela.
Natomiast wicemarszałek Wojciech Kozak, który nowe pojazdy witał na stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia podkreślił aspekt turystyczny oraz ekologiczny tej inwestycji.
Podczas dzisiejszej uroczystości na Dworcu Głównym nowe pociągi otrzymały również swoje imiona. Wymyślili i wybrali je w konkursie ogłoszonym przez Województwo Małopolskie i Gazetę Krakowską czytelnicy dziennika. Dwa Acatusy nazwano kolejno Solny i Szarotka, a dwa Impulsy: Góral i Trzy Korony. Czytelnicy Gazety Krakowskiej w ramach konkursu wymyślili nazwy dla wszystkich 10 pociągów przeznaczonych do kursowania na terenie województwa małopolskiego oraz dla 6 zakupionych przez Samorząd Województwa Małopolskiego Impulsów przeznaczonych na trasy międzyregionalne.
Przypomnijmy, że nowoczesne pociągi typu Acatus Plus zakupione zostały w ramach projektu ?Zakup taboru do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej?. 10 niskopodłogowych pociągów od 14 grudnia 2014r. obsługiwać będzie pierwszy z odcinków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA): połączenie Wieliczka Rynek-Kopalnia ? Kraków Główny ? Wieliczka Rynek-Kopalnia. Od września 2015 r., po zakończeniu prac modernizacyjnych przez PKP PLK S.A., pociągi Acatus Plus EN 64 kursować będą również na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice – Wieliczka Rynek-Kopalnia.
Pojazdy wyprodukowane zostały przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Całkowita wartość umowy zawartej z wykonawcą opiewa na 132,2 mln zł ( w tym dostawa taboru prawie 119 mln zł, usługi serwisowe 13,2 mln zł). 59 proc. kosztów pokrywają pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakupienie pociągów typu Impuls EN 63a wyprodukowanych przez firmę NEWAG S.A. możliwe było natomiast dzięki wspólnemu projektowi województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przedsięwzięcie polegało na zakupie 19 trójczłonowych pociągów. Województwa: małopolskie, śląskie i świętokrzyskie nabyły po sześć takich pojazdów, a województwo podkarpackie jeden.
Impulsy to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoringu oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pojazdy osiągają prędkość maksymalną do 160 km/h i będą obsługiwać relacje łączące wszystkie cztery województwa. W przypadku Małopolski zakupiony tabor obsłuży relacje z Krakowa do Rzeszowa, do Katowic oraz Rybnika, oraz do Ostrowca Świętokrzyskiego. Łączny koszt pojazdów to 87,8 mln zł, 70 proc. zostanie pokryte z unijnych pieniędzy.
Fotorelacja – Jan Graczyński/INFO Kraków24
[wegallery id=”54814″ type=”grid” col=”3″ caption=”no” link=”file”]