Światowy lider w dziedzinie technologii sieciowych przeznaczonych do obsługi internetu ? firma Cisco otworzyła dziś w Krakowie swoje trzecie, największe biuro (Enterprise Park, Al. Powstańców Wielkopolskich 13C). W uroczystości wzięła udział Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa Elżbieta Koterba.
Firmy działające w branży nowoczesnych usług coraz chętniej lokują swoje siedziby pod Wawelem, a te istniejące dobrze czują się w stolicy Małopolski i wciąż rozwijają swoją działalność. Przykładem jest firma Krakowskie Centrum Wsparcia Cisco działające w naszym mieście już niemal 3 lata, systematycznie zwiększające zatrudnienie. Cisco jest światowym liderem w dziedzinie technologii sieciowych przeznaczonych do obsługi Internetu. Firma zatrudnia na świecie ponad 70 tys. pracowników, w tym kilkaset właśnie w swoich krakowskich centrach. Obecnie w Krakowie pracuje ok. 500 osób, z czego połowa to inżynierowie. Obsługują oni klientów z regionu Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki oraz Rosji, zajmując się także tzw. usługami w chmurze, czyli obsługą np. kont poczty internetowej czy profili na portalach społecznościowych. Kolejne 2 lata mają przynieść wzrost zatrudnienia do ok. tysiąca pracowników. Sam dział zajmujący się chmurą obliczeniową ma się powiększyć z 50 do nawet 200 osób. Firma poszukuje przede wszystkim inżynierów z kilkuletnim stażem, a także specjalistów z takich dziedzin jak m.in. finanse czy zarządzanie zasobami ludzkimi. Zapowiada też zatrudnianie absolwentów uczelni technicznych oraz studentów ostatnich lat, którym proponuje specjalny program stażowy. Obecnie inżynierowie stanowią około 50 proc. zatrudnionych, reszta to specjaliści z innych dziedzin.
Warto zwrócić uwagę, że firma Cisco przeznacza niemal 6 mld dolarów rocznie na działania badawczo-rozwojowe, dzięki czemu ponad 20 tys. zatrudnionych w firmie inżynierów nie tylko opracowuje nowe produkty, ale także rozwija całkowicie nowe technologie. Ale Cisco działa też poza swoją strukturą poprzez inicjatywę Cisco Networking Academy. W ciągu 15 lat firma podjęła współpracę z ponad 400 szkołami i uczelniami, kształcącymi ponad 20 tys. studentów.
W ciągu 2014 roku w krakowskim sektorze nowoczesnych usług powstało ok. 6 tys. nowych miejsc pracy. Obecnie w niemal 100 działających w Krakowie firmach zatrudnionych jest 38 tys. osób. Z Krakowa świadczone są usługi dla 94 krajów w 36 językach. Roczna sumaryczna wartość ekonomiczna tworzona przez sektor w Krakowie to 4 655 mln zł (źródło: ASPIRE Market Survey 2014). Zlokalizowane w Krakowie centra nowoczesnych usług biznesowych rozwijają się nie tylko pod względem liczby pracowników, ale też złożoności obsługiwanych procesów.
Według prognoz sektor outsourcingu nadal będzie się rozwijał. W 2015 r. przewiduje się, że zatrudnienie w sektorze przekroczy liczbę ok. 40 tys. zatrudnionych, a szacuje się, że na początku 2016 r. będzie to 45 tys. (źródło: ASPIRE IT & Business Services Centres Timeline, 1993-2014).
Dodajmy, że Kraków utrzymał swoje 9. miejsce w najnowszym rankingu Tholons ?Top 100 Outsourcing Destinations 2015″ wśród 100 najlepszych destynacji dla outsourcingu na świecie. Tym samym stolica Małopolski pozostaje nieprzerwanie najlepszym miejscem w Europie dla lokowania tego typu inwestycji.