Od poniedziałku, 23 lutego przez trzy kolejne miesiące Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie będzie testować niskopodłogowy tramwaj marki Solaris. Będzie on kursował na m.in. na linii nr 1, łączącej Wzgórza Krzesławickie z Salwatorem.
Tramwaj Tramino, który przyjechał do Krakowa z Poznania, ma długość blisko 32 metrów. Jest niskopodłogowy, jednoprzestrzenny i składa się z pięciu członów. Wnętrze w pełni klimatyzowanego pojazdu jest oświetlane za pomocą nowoczesnej technologii LED. Zarówno z zewnątrz, jak i w środku tramwaj wyróżnia się niezwykle nowoczesnym designem.
– Przyglądamy się wszystkim nowym rozwiązaniom dostępnym na rynku tramwajowym. Stąd właśnie zainteresowanie tramwajem wyprodukowanym przez firmę Solaris. Warto także podkreślić, że na testach zyskają mieszkańcy Nowej Huty, bo ten niskopodłogowy tramwaj będzie kursował na linii nr 1 ze Wzgórz Krzesławickich do Salwatora ? mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie.
Z technicznego punktu widzenia jedną z największych innowacji, jakie oferuje tramwaj Solarisa, jest zamontowany na dachu Układ Odzysku Energii z systemem superkondensatorów. Dzięki nim pojazd może gromadzić energię elektryczną, która później wykorzystywana jest przy przyspieszaniu. Jest to pierwszy w Polsce tramwaj, wyposażony w takie rozwiązanie. Układ superkondensatorów po odpowiedniej adaptacji może być wykorzystany dla zapewnienia jazdy autonomicznej tramwaju, czyli bez konieczności pobierania energii z sieci trakcyjnej.
Warto podkreślić, że obecnie już prawie połowa krakowskich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Wagonów z takim rozwiązaniem będzie jeszcze więcej. W tym roku do Krakowa dotrze 36 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, które dostarczy bydgoska firma PESA SA. Kolejne nowe tramwaje krakowski przewoźnik planuje kupić w perspektywie finansowania ze środków Unii Europejskiej w latach 2014-2020.