Dziś w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa odbyło się XXV Forum Turystyki. Przedstawiciele branży turystycznej: biur podróży, restauracji, hoteli spotkali się aby porozmawiać o planach i wyzwaniach w nowym sezonie turystycznym.
XXV Forum Turystyki otworzył Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski: – W minionym 2014 roku Kraków odwiedziło prawie 10 mln gości. Blisko 90% z nich zadeklarowało, że poleci Kraków swoim znajomych i wróci do naszego miasta. Kraków wielokrotnie znajdował się także w czołówce rankingów miejsc wartych odwiedzenia. To doskonała wiadomość zwłaszcza dla blisko 20% mieszkańców miasta zajmujących się działalnością związaną z szeroko rozumianą turystyką. Kraków wychodząc naprzeciw oczekiwaniom turystów stara się przygotowywać dla nich ciągle nowe atrakcje. Wszystkim działającym i pracującym w branży turystycznej należą się podziękowania za ich dotychczasowe zaangażowanie w budowanie pozytywnego wizerunku Miasta wśród turystów.
W ramach prezentacji działań Miasta wpływających na rozwój turystyki głos zabrała Magdalena Sroka, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Kultury i Promocji Miasta. Przedstawiła strategię rozwoju turystyki w Krakowie, skupiając się na czynnikach mających wpływ na tenże rozwój. Zaznaczyła, że docelowo, w 2020 roku Kraków ma należeć do czołówki europejskich ośrodków turystyki miejskiej, zachowując swoje dziedzictwo historyczne, kulturowe i przyrodnicze, oraz wykorzystując potencjał kreatywny swoich mieszkańców i instytucji do budowania produktów turystycznych o wysokiej jakości i konkurencyjności. – Aby to zrealizować, konieczne jest zaangażowanie Miasta, całej branży turystycznej, a także wykorzystanie potencjału mieszkańców oraz ich akceptacja dla proponowanych działań ? mówiła Magdalena Sroka.
Mając na uwadze konieczność ciągłego doskonalenia jakości usług oferowanych turystom Miasto zamierza podjąć szereg działań, takich jak: zmiana i ujednolicenie oznakowania turystycznego, wprowadzenie oferty pozasezonowej, tak aby zmniejszyć zjawisko sezonowości w ruchu turystycznym (w tym roku planowane jest wzmocnienie oferty bożonarodzeniowej), rozwój sektora turystyki biznesowej, rozwój turystyki w oparciu o produkty regionalne i tradycyjne, utworzenie nowych parków kulturowych: Parku Kulturowego Nowa Huta i Parku Kulturowego Stare Podgórze z Krzemionkami. W skład czynników wpływających na zainteresowanie turystów Miastem zaliczyć należy również kwestie mające bezpośredni wpływ na jakość życia mieszkańców, takie jak system transportu publicznego, walka ze smogiem (w okresie 4-8 lat wydatki na ochronę powietrza przekroczą kwotę 3 mld zł; środki zostaną wydane na program Park & Ride, zakup niskoemisyjnych autobusów miejskich, termomodernizację budynków, Program Ograniczania Niskiej Emisji ?PONE”, budowę ścieżek rowerowych) czy poprawa bezpieczeństwa w mieście.
XXV Forum Turystyki jak co roku jest miejscem wymiany poglądów i doświadczeń dla przedstawicieli Miasta i branży turystycznej. W tym roku poza prezentacją strategii turystycznej Krakowa zaprezentowano także nowo powstający Teatr Variete, rozmawiano o potencjale Krakowa na rynkach zagranicznych, ofercie turystycznej dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych i in. W spotkaniu wzięło udział ok. 60 osób.