Podczas dzisiejszej Sesji Rady Miasta Krakowa, radni przyjęli uchwałę o przygotowaniu projektu uchwały ustalającej ?Zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń?. To ważny krok w przygotowywaniu przepisów lokalnych w ramach tak zwanej ?ustawy krajobrazowej?.
?Ustawa krajobrazowa? weszła w życie 11 września 2015 roku. Na mocy jej przepisów, rada gminy nabyła uprawnienie (nie obowiązek) do podjęcia uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
? Kraków chce skorzystać z możliwości, jakie daje ?ustawa krajobrazowa?. Oznacza to, że będziemy mogli stworzyć przepisy lokalne, które uporządkują przestrzeń miejską w zakresie reklam, ogrodzeń i małej architektury ? wyjaśnia Elżbieta Koterba, Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Rozwoju Miasta.
Jak dodaje Wiceprezydent Krakowa, chociaż ustalenia planów miejscowych dawały możliwość wprowadzenia np. zakazów grodzenia osiedli realizowanych w sąsiedztwie istniejącej zabudowy, nie było narzędzi do egzekucji tych przepisów. ?Ustawa krajobrazowa? umożliwia natomiast stworzenie przepisów lokalnych, w których byłyby zawarte ustalenia, na jakich zasadach można w mieście lokalizować nowe ogrodzenia.
? Mamy obszary w Krakowa, szczególnie dotyczy to fragmentów miasta, gdzie występują uzupełnienia nową zabudową, w których ta nowa zabudowa jest wygradzana, podczas gdy całe kwartały istniejącej zabudowy są wolne od ogrodzeń i można się między nimi swobodnie przemieszczać ? mówi Elżbieta Koterba. ? Odgrodzenie nowej zabudowy to działanie negatywne w przestrzeni, szczególnie w sytuacjach, gdy ogrodzenie utrudnia ruch pieszym. Również estetyka wielu ogrodzeń w Krakowie pozostawia wiele do życzenia. Niektóre z nich są zbudowane z betonowych prefabrykatów, wysokich na 2 m i wyraźnie szpecą przestrzeń ? dodaje Wiceprezydent Krakowa.
Rozwiązaniem tego problemu mogłyby być regulacje umożliwiające likwidację takich ogrodzeń w ramach przepisów lokalnych ?ustawy krajobrazowej?. ? To dość rewolucyjne podejście i nie wiem na ile zyska aprobatę mieszkańców i radnych. Włożymy jednak wiele wysiłku, by znaleźć zrozumienie i akceptację mieszkańców, i aby radni tak potrzebne przepisy uchwalili ? podkreśla Elżbieta Koterba.
O tym, że obecne działania Miasta w zakresie opracowywania przepisów lokalnych ?ustawy krajobrazowej? są zgodnie z oczekiwaniami krakowian świadczą wyniki ankiety internetowej przygotowanej przez Biuro Planowania Przestrzennego. Ankieta dotyczyła m.in. opinii krakowian na temat reklam w przestrzeni miejskiej oraz ich oczekiwań związanych z nowymi przepisami.
? Ponad 95% osób, która wzięła udział w ankiecie, a było ich 5225, opowiedziała się na ?tak? dla planowanych przez nas działań. To cenna wskazówka, że zmierzamy w dobrym kierunku, że założenia jakie przyjęliśmy są słuszne ? mówi Elżbieta Koterba.