MPK SA przez okres dwóch tygodni, od 2 do 15 grudnia 2015 roku będzie testować autobus MAN Lion?s City Hybrid. Autobus zaczął wozić pasażerów w środę, 2 grudnia na linii nr 124 z os. Podwawelskiego do Wieczystej. Największą zaletą pojazdu jest jego hybrydowy napęd, który łączy silnik spalinowy spełniający normy Euro 6 i silnik elektryczny.
W autobusie zastosowano także superkondensator do magazynowania energii odzyskiwanej podczas hamowania. Dzięki temu zużywa on do 30 proc. mniej oleju napędowego w porównaniu do autobusów z tradycyjnym silnikiem. To przekłada się na redukcję emisji dwutlenku węgla nawet do 26 ton w okresie rocznej eksploatacji.
Pasażerowie w Krakowie na pewno docenią też fakt, że podczas ruszania z przystanku autobus praktycznie nie wytwarza hałasu i nie emituje spalin. Przełącza się bowiem wtedy w tryb pracy ?zero emission?. Z kolei dzięki automatycznemu systemowi ?start-stop? silnik pozostaje wyłączony przez okres do 40 proc. czasu eksploatacji.
W autobusie zastosowano segmentowe ściany boczne. Wieloczęściowa konstrukcja paneli ścian bocznych oznacza, że w przypadku uszkodzenia nie trzeba wymieniać poszycia całej ściany. Możliwa jest bowiem szybka wymiana pojedynczego uszkodzonego segmentu.
Testowany autobus ma 12 metrów długości i może jednorazowo przewieźć 76 osób, w tym 28 na miejscach siedzących.
Warto pamiętać, że MPK SA już od prawie roku eksploatuje przegubowy autobus hybrydowy. Krakowski przewoźnik planuje także wkrótce ogłosić przetarg na zakup 12 kolejnych przegubowych autobusów hybrydowych w ramach projektu unijnego.