System KMK Bike w nowej wersji, budowa nowych ścieżek i tras, w tym kilku o strategicznym znaczeniu, bo pozwalających na dojazd jednośladem z terenów peryferyjnych do centrum. To plany Miasta na 2016 rok jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową.
30 listopada zakończył się sezon rowerów miejskich. ? To dobry czas do podsumowań i wniosków, które przydadzą się nam w nowym sezonie ? mówi Marcin Korusiewicz, dyrektor ZIKIT. Wprawdzie ilość wypożyczeń była porównywalna z rokiem poprzednim tj. ok. 300 tys., a system nie wzbogacił się o nowe rowery, za to wzrosła liczba aktywnych kont wzrosła z 34 tys. do ok. 50 tys. – Nie było idealnie, ale ostatecznie patrząc na liczbę wypożyczeń i użytkowników można powiedzieć, że to był dobry sezon. Wyciągając wnioski z dotychczasowych doświadczeń, chcemy w przyszłym roku zmienić formułę KMK Bike ? zapowiedział dyrektor ZIKIT.
Zgodnie z planem, nowy system powinien zacząć funkcjonować najpóźniej od maja/czerwca 2016. Przewidziany jest m. in. rozwój systemu do 150 stacji i 1500 rowerów oraz jego działanie przez cały rok. Zmiany mają dotyczyć funkcjonowania KMK Bike. – Chcielibyśmy, aby stacje były pasywnymi elementami systemu, a „komputer stacji” znajdował się na rowerze. Szczegóły zostaną ustalone na etapie negocjacji z potencjalnymi koncesjonariuszami ? zaznacza Marcin Korusiewicz. Wg wariantu minimum, sezon ruszy z 300 rowerami i w ciągu roku będzie rozwinięty do 800 szt. a w 2017 do 1500 szt. Drugi, bardziej odważny wariant przewiduje, że system ruszy od razu z 1500 rowerami. ? Ostateczny scenariusz zależy od rozmów z zainteresowanymi firmami. Rozmowy i negocjacje już wkrótce. Zakładamy, że operatora uda się wyłonić do marca 2016 ? zapowiada dyrektor Korusiewicz.
Przyszły rok to także kontynuacja rozbudowy infrastruktury rowerowej. W projekcie budżetu na 2016 rok zapisano m. in. kontynuację budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wielickiej (na odcinku od Teligi do Ćwiklińskiej), w planie jest budowa tras, które połączą się z kładką pieszo-rowerową Ludwinów ? Kazimierz, a więc wzdłuż ul. Konopnickiej do ronda Matecznego, oraz wzdłuż Kamieńskiego i Wielickiej z kładką nad ul. Kamieńskiego. Ścieżki mają też powstać w północnej i wschodniej części miasta, np. od ul. Powstańców wzdłuż Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów i Wiślickiej, a także wzdłuż Nowohuckiej, czy Kocmyrzowskiej. Kolejna ważna inwestycja rowerowa to ścieżka od Sosnowieckiej wzdłuż Conrada i Opolskiej do Mackiewicza, a także trasa wzdłuż ul. Księcia Józefa: na odcinku od klasztoru Sióstr Norbertanek do mostu Zwierzynieckiego i dalej od Wioślarskiej do Jodłowej oraz od Mirowskiej do zachodniej granicy miasta. Warto wiedzieć, że przyszłoroczne inwestycje rowerowe będą współfinansowane ze środków UE w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Przypomnijmy, że tegoroczną największą inwestycją rowerową była dwukilometrowa ścieżka, biegnąca po estakadzie Lipska-Wielicka. Do końca roku lista zrealizowanych zadań wydłuży się o drogę dla rowerów w ulicy Boruty-Spiechowicza, wzdłuż ul. Wadowickiej (od ronda Matecznego do Brożka) oraz na ul. Wielickiej. W tym roku infrastruktura wzbogaciła się też o inne udogodnienia dla rowerzystów: kontrapasy, stojaki dla jednośladów (w tym roku zamontowano ich 700) a także tzw. śluzy i podpórki przy skrzyżowaniach.