Z inicjatywy Prezydenta Jacka Majchrowskiego, dziś (17 grudnia) w siedzibie Unii Metropolii Polskich w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie doraźnego zespołu, który zajął się problematyką ograniczenia emisji komunikacyjnych w miastach. Stanowisko władz Krakowa zaprezentował Witold Śmiałek, prezydencki doradca ds. jakości powietrza.
Celem spotkania doraźnego zespołu było omówienie skali przekroczeń zanieczyszczeń powietrza w miastach należących do UMP, w tym szczególnie emisji komunikacyjnych. Rozmowy skupiły się także na rozwiązaniach prawnych i organizacyjnych odnoszących się do kompetencji organów miast w tym zakresie.
W porządku obrad posiedzenia znalazł się punkt dotyczący wniosku Krakowa oraz postulatów miast dotyczących ewentualnych zmian w prawie, które pozwoliłyby na skuteczne przeciwdziałanie emisji zanieczyszczeń.
– Musimy pamiętać, by przy pracach nad zmianami legislacyjnymi umożliwiającymi pozyskiwanie narzędzi ograniczających emisję zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego działać wspólnie. Tylko takie działania mogą doprowadzić do trwałych i przede wszystkim korzystnych dla społeczeństw i środowiska długotrwałych efektów – skomentował doradca Śmiałek.
Zaprezentowane przez doradcę Śmiałka stanowisko wskazuje konieczność wprowadzania zmian blokowo. Głównymi punktami, które zostały poruszone na forum Unii Metropolii Polskich były m.in kwestie opracowania wspólnych propozycji zmian legislacyjnych w zakresie emisji komunikacyjnej w tym wprowadzenie stref ograniczonej emisji w centrach dużych miast, system oznaczania samochodów spełniających określone normy emisji spalin. Ponadto konieczne wydaje się ustalenie systemu znaków dedykowanych w celu ochrony środowiska jako uzupełnienie katalogu norm określających porządek ruchu na drogach. Dodatkowym elementem działań powinny być zmiany organizacji ruchu drogowego w czasie trwania epizodów smogowych, których celem będzie ograniczenie ruchu pojazdów samochodowych, a także wprowadzenie ograniczenia prędkości maksymalnej w obszarze stref ograniczonej emisji komunikacyjnej w stanach alarmowych.
Podjęto także temat wyposażenia odpowiednich służb miejskich w uprawnienia kontrolno- egzekucyjne oraz działania o charakterze fiskalnym dotyczące głównie możliwości wjazdów do centrum miast, uiszczanie opłat wjazdowych czy czasowe pobieranie zwiększonych opłat za parkowanie w strefie o ograniczonej emisji.