Trwają prezentowane kilka tygodni temu kontrole legalności reklam w pasach drogowych. Zespół Pasa Drogowego ZIKiT prowadzi obecnie intensywne działania w rejonie Starego Podgórza. W tym roku pracownicy tego działu w samym tylko Podgórzu doprowadzili do usunięcia 130 reklam. Dla porównania podczas podobnej akcji prowadzonej dwa lata temu usunięte blisko 70 reklam. Podczas prowadzenia tych kontroli ZIKiT współpracuje z Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Akcja ZIKiT-u współgra z uchwałą o Parku Kulturowym, ponieważ obejmuje pasy drogowe sąsiadujące z terenem oczyszczonym już ze szpecących reklam. W jej założeniu chodziło o to, żeby nie było dysonansu między tym, co już zostało uporządkowane, a najbliższą okolicą, która też stanowi wizytówkę miasta. Warto podkreślić, że osoby, które bez właściwego zezwolenia, umieściły reklamę w pasie drogowym nie są od razu karane, lecz otrzymują 30 dniowy okres przejściowy, w trakcie którego reklamę mogą usunąć lub zalegalizować. Aby by umieścić reklamę w pasie drogowym, należy złożyć wniosek zawierający opis typu reklamy, dokładną lokalizację, projekt graficzny uzgodniony z plastykiem miasta oraz uiścić opłatę. Reklama nie może też powodować utrudnień w ruchu, ani zagrażać bezpieczeństwu.
Z obserwacji prowadzących kontrole inspektorów ZIKiT wynika, że wielu usługodawców jest przychylnych tym działaniom, bo uporządkowanie chaosu reklamowego przynosi także im wymierne korzyści ? ładne reklamy przyciągają więcej klientów, a natłok szyldów powoduje, że krakowianie już się gubią w gąszczu informacji. Tym bardziej, że sporo wiszących szyldów jest nieaktualnych, a nawet nie ma już właściciela.