Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki nabiera rozpędu. Już w przyszłym roku pasażerowie będą mogli korzystać z dwóch zmodernizowanych przystanków, a także przejść pod torami. Pociągi będą kursować po nowych torach, estakadach i wiaduktach. Dzięki inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. możliwy będzie szybszy i bezpośredni przejazd pociągiem z Krakowa Głównego do stacji Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Zakopanego oraz Oświęcimia.
Pierwszy z nowych przystanków powstanie w dzielnicy Zabłocie. Zostanie on przesunięty o 50 metrów bliżej Wisły, wobec starego ? wyburzonego w zeszłym roku. Pasażerowie będą wychodzić na peron schodami z komfortowej hali przystankowej, która znajdować się będzie pod torami. Ponadto przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Obecnie w sąsiedztwie przystanku realizowane są prace torowe oraz związane z budową wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej Kraków Główny ? Medyka (nr 91). Planowo od 13 marca pociągi będą już kursować po części wybudowanego obiektu i nowym torze. Tego samego dnia zamknięty zostanie drugi tor i ruszy rozbiórka nasypu, a w następnej kolejności budowa drugiej części wiaduktu oraz nowych torów. Z kolei na początku kwietnia zamknięte zostanie przejście pod nasypem, gdy zaczną się prace przy jego wydłużeniu.
Drugi z nowych przystanków budowany będzie w dzielnicy Krzemionki. Na 13 marca zaplanowano wyłączenie z eksploatacji peronu przy torze nr 1 na przystanku Kraków Krzemionki. Tymczasowy przystanek zostanie oddany do dyspozycji pasażerów po zaplanowanym na 27 kwietnia br. wznowieniu ruchu pociągów na odcinku Kraków Płaszów ? Kraków Bonarka. Dwa tygodnie później do dyspozycji pasażerów oddany zostanie tymczasowy przystanek osobowy. Docelowo zmodernizowany obiekt zostanie przesunięty bliżej skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, a także podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy.
Przystanki Kraków Zabłocie oraz Kraków Krzemionki połączone zostaną łącznicą kolejową, składająca się z dwóch estakad oraz wiaduktu kolejowego. Obiekty te zostaną zbudowane na 30 filarach mierzących od 8 do nawet 15 metrów. Aktualnie trwają prace przy 9 podporach ? cztery z nich osiągnęły już wysokość ok. 6 metrów, przy pięciu toczą się prace fundamentowe.
Łącznica przebiegać będzie w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich. Budowa tak ogromnego obiektu wymaga niezbędnej przestrzeni do przeprowadzenia niektórych prac. Dlatego w trakcie realizacji inwestycji przewidywane są zmiany w organizacji ruchu drogowego. Najbliższe dotyczyć będą zamknięcia estakady imienia Obrońców Lwowa (13 marca).
Warto podkreślić, że prace nad budową obiektu zostały tak zaplanowane, aby w okresie Światowych Dni Młodzieży (26-31 lipca 2016 r.) nie występowały żadne zmiany w organizacji ruchu samochodowego.
Aby, na bieżąco informować o postępach w realizacji projektu PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły stronę internetową na temat inwestycji: www.zablocie-krzemionki.pl