Husaria, Orzeł Biały, Polska Walcząca. Kiedy symbole narodowe pojawiły się na odzieży, niemal natychmiast zrobiły furorę, zdobywając zwolenników wśród praktycznie wszystkich grup wiekowych i społecznych, stając się zarazem jednym z najbardziej kontrowersyjnych trendów odzieżowych, z jakimi mamy dzisiaj do czynienia.,
Nic dziwnego ? współczesna polityka historyczna, a także napięcia na tle narodowościowym i religijnym w Europie Zachodniej powodują, że patriotyzm znów jest w cenie. Nie dziwią więc wyrastające jak grzyby po deszczu marki odzieżowe, stawiające na narodowościową symbolikę, które otwarcie mówią, że taka działalność to nie tylko biznes, lecz forma buntu.
Zjednoczona Polska
Inicjatywy patriotyczne wyrastają jak spod ziemi, a odzież narodowa jest z pewnością jedną z najbardziej wyrazistych spośród nich. Na naszych oczach powstają nowe stoiska w galeriach handlowych, a także sklepy internetowe, oferujące ubrania z symboliką narodową. Jednocześnie media społecznościowe zalewane są patriotycznymi wpisami, cytatami i grafikami, których zadaniem jest nie tylko dbanie o pamięć historyczną, lecz również jednoczenie Polaków.
Takimi właśnie ideałami kierują się również twórcy marki odzieżowej Unire Patria, co z łaciny oznacza ?zjednoczona ojczyzna?. Jak sami mówią, są ?młodymi ludźmi, którzy nie akceptują tego, co się dzieje w naszym kraju?, którzy chcą pobudzić zmiany właśnie poprzez tworzenie odzieży patriotycznej. Popularność marki na Facebooku wyrażana jest (w dniu pisania tego artykułu) przez niemal 10 000 polubień i wciąż szybko rośnie.
Narodowa duma wciąż żywa!
Co skłania klientów do kupowania koszulek narodowych zamiast popularnych T-shirtów z sieciówek i marketów? Pomysłodawcy marki odpowiadają, że kluczową rolę gra tutaj pragnienie wyrażenia tożsamości narodowej. ?Jak można pokazać, że jest się dumnym z naszej historii, kiedy nosi się te same ubrania, co pół Europy?? ? mówią i dodają, że dla klientów ważna jest również wysoka jakość i polska produkcja.
A ilustracje? Ich autorami są zdolni polscy artyści, stawiający rzecz jasna na symbolikę narodową, a więc między innymi: znak Polski Walczącej, orzeł w koronie oraz od zawsze wiązana z potęgą Rzeczypospolitej husaria. Jak mówią ilustratorzy, liczy się nawet najdrobniejszy detal.
Choć pozornie ceny odzieży patriotycznej powinny zniechęcać do zakupów, bo za koszulkę trzeba zapłacić 60-80 złotych, to klientów nie brakuje. Dlaczego? Okazuje się, że trwałość, estetyka i możliwość wspierania rodzimych firm to nie tylko hasło powtarzane w sieci, ale faktyczny powód popularności odzieży patriotycznej.
Patriotyzm czy biznes?
Wielu zarzuca patriotycznym markom odzieżowym, że zarówno sprzedaż, jak i noszenie odzieży narodowej nie jest aktywnym działaniem i w praktyce nic w kraju nie zmienia. W rzeczywistości jednak same koszulki to nie wszystko ? pomysłodawcy Unire Patria chętnie angażują markę w inne akcje patriotyczne i dodają, że tak właśnie wygląda dzisiaj patriotyzm ? kupowanie polskich produktów, poprawne pisanie po polsku i dumne noszenie koszulek z orzełkiem. Zgadzacie się z tym?