Ponad 115 mln zł dostanie Kraków na zakup aż 107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich. To efekt podpisanej dziś (21 kwietnia) umowy na dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (RPO WM). ? Dzięki zakupom, w obrębie II obwodnicy będą kursować wyłącznie autobusy z silnikami Euro 5 lub więcej ? podkreślał Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.
107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich wyjedzie na krakowskie ulice do końca przyszłego roku. Wszystko dzięki środkom unijnym, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (RPO WM). MPK SA w Krakowie otrzyma na ten cel z nowego RPO WM ponad 115,7 mln zł, co stanowi 85 proc. kwalifikowanych kosztów inwestycji. Wartość całego projektu to ponad 167,4 mln zł. To pierwsza podpisana umowa w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, czyli nowej formy współpracy samorządów współfinansowanej ze środków funduszy europejskich na lata 2014-2020.
Umowę na dofinansowanie ich zakupu podpisali dzisiaj, 21 kwietnia marszałek Jacek Krupa, wicemarszałek Stanisław Sorys oraz przedstawiciele krakowskiego przewoźnika Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA oraz Grzegorz Dyrkacz, członek zarządu MPK SA.
– Województwo Małopolskie stawia na rozwój transportu publicznego ? dlatego tak mocno inwestujemy w kolej i popieramy inne inicjatywy, które rozwijają komunikację zbiorową. Nie mam wątpliwości, że to działania, które przekładają się w bezpośredni sposób na poprawę jakości powietrza, jak i rozwój gospodarczy naszego regionu ? małopolskie miasta, które mają sprawny system komunikacji publicznej są znacznie bardziej atrakcyjne dla mieszkańców, turystów i inwestorów ? mówił marszałek Jacek Krupa.
Dotacja dla krakowskiego MPK to jedna z pierwszych z puli unijnych środków zaplanowanych na tzw. niskoemisyjny transport publicznych. – W sumie na te działania przeznaczamy ponad 583 mln zł. Środki rozdzielimy między małopolskie gminy w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych, które są dedykowane dla Krakowa i 14 ościennych gmin, a dla pozostałych samorządów ? w ramach Subregionalnego Programu Rozwoju? wyjaśniał wicemarszałek Stanisław Sorys.
– Dzięki unijnym środkom mieszkańcy Krakowa i okolicznych miejscowości otrzymają nowoczesne, przyjazne dla środowiska autobusy, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe. Bardzo się cieszę, że to właśnie MPK w Krakowie realizuje jeden z pierwszych projektów związanych z niskoemisyjnym transportem publicznym ? podkreślał Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.
W ramach podpisanej umowy na dofinansowanie między Województwem Małopolskim a MPK S.A. zostanie zakupionych 107 nowoczesnych autobusów, w tym:
- 60 niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowym, z silnikiem spełniającym normę Euro 6 ? o standardowej długości, czyli 12 m;
- 15 niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowych z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6 ? długość ok. 8,5 m;
- 12 niskopodłogowych przegubowych autobusów hybrydowych (z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6) o dł. 18 m;
- 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych ? w tym 17 o dł. 12 m oraz 3 autobusy elektryczne przegubowe o dł. 18 m.
Warto wiedzieć, że pierwsze z nowych autobusów pojawia się w Krakowie już w czerwcu. – Dzięki zakupom w obrębie II obwodnicy będą kursować wyłącznie autobusy z silnikami Euro 5 lub więcej ? zaznaczył Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Krakowa.
Oprócz pojazdów, unijne pieniądze umożliwią też zakup systemu ładowania autobusów elektrycznych (stanowiska ładowania akumulatorów trakcyjnych), a także 12 szt. stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów. Nowe automaty mają przede wszystkim ułatwić zakup biletów mieszkańcom, którzy dojeżdżają do Krakowa liniami aglomeracyjnymi z sąsiednich miejscowości.
Warto przypomnieć, że MPK SA w Krakowie do tej pory zrealizowało trzy projekty współfinansowane z Regionalnych Programów Operacyjnych. Pierwszy z nich realizowany w latach 2006-2007 dotyczył zakupu 24 niskopodłogowych tramwajów, przebudowy ul. Rakowickiej i Lubicz oraz przebudowy linii tramwajowej od pętli Kamienna do pętli Krowodrza Górka.
Kolejny projekt pozwolił w latach 2007-2008 na zakup 60 automatów Krakowskiej Karty Miejskiej, 80 czytników do kontroli oraz 300 tys. kart. Środki z RPO pozwoliły także na zakup 23 niskopodłogowych autobusów w 2010 roku. Łączna wartość tych projektów wyniosła prawie 290 mln zł.