Prace przy łącznicy, zlecone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., utrzymują dobre tempo. Dla pasażerów przygotowano już nowy peron Kraków Krzemionki i wznowienie bezpośrednich połączeń do Skawiny i Zakopanego. Wygodniej będzie na krakowskich ulicach ? jeszcze przed ŚDM wróci ruch samochodowy w obrębie skrzyżowania ulic Wielickiej i Powstańców Śląskich.
Kolejny etap największej w Krakowie inwestycji kolejowej, budowy łącznicy Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki, to przywrócenie bezpośrednich połączeń w stronę Skawiny i Zakopanego oraz usprawnienie ruchu drogowego.
Od wakacji (24 czerwca) bezpośrednie pociągi z Krakowa Płaszowa w kierunku Oświęcimia, Skawiny oraz Zakopanego zatrzymują się też na nowym przystanku Kraków Krzemionki przy placu Przystanek. To efekt zakończonej przebudowy linii kolejowej nr 94 ? wymiany torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przejazd pociągów jest teraz sprawniejszy i bezpieczniejszy. Nowy peron przystanku Kraków Krzemionki jest oznakowany oraz wyposażony w oświetlenie i tablice informacyjne. Po wybudowaniu i uruchomieniu łącznicy pociągi do Zakopanego pojadą bezpośrednio estakadą, a obecny przystanek będzie obsługiwał składy od strony Krakowa Płaszowa.
Wybudowano już pierwszą część przejścia podziemnego do przystanku Kraków Krzemionki, który powstanie na łącznicy (przy linii nr 624). Tunel 25 m będzie wyposażony w funkcjonalne oświetlenie oraz monitoring.
Kraków Zabłocie
Planowo postępuje również budowa przystanku Kraków Zabłocie. Na terenie obiektu widać już m.in. szyb windy północnego peronu, fundamenty schodów i filary płyty peronowej, która usytuowana jest nad halą przystanku. Zmienia się także otoczenie ? budowany jest układ drogowy łączący ul. Zabłocie z ul. Lipową. Mieszkańcy Zabłocia jeszcze przed ŚDM będą mieli zapewnione przejście modernizowanym przejściem podziemnym, łączącym ul. Kącik z ul. Lipową. Tunel, ze względu na nowe tory łącznicy, jest dłuższy o 16 metrów.
Filary pod tory
Wykonawca non stop prowadzi budowę 30 podpór łącznicy Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki. Już stanęły 23 filary. Na wysokości kilkunastu metrów trwa teraz montaż stalowych elementów estakady. W lipcu, jeszcze przed Światowymi Dniami Młodzieży, powstaną kolejne 4 podpory.
Na ŚDM, by zapewnić sprawną komunikację, zostanie przywrócony ruch w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego oraz Powstańców Śląskich.
Bieżące informacje z placu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki oraz plany i organizacja ruchu znajdują się na stronie internetowej: www.zablocie-krzemionki.pl.