6 302 274 283 zł to wartość unijnego dofinansowania, jakie uzyskał Kraków. Dane pochodzą z ?Mapy dotacji UE? ? portal informatyczny Ministerstwa Rozwoju, który zawiera dane o wykorzystaniu Funduszy Europejskich w podziale na województwa i powiaty.
Zgodnie z danymi pochodzącymi z Krajowego Systemu Informatycznego SIMIK 2004-2020, które publikuje portal ?Mapa dotacji UE?, wg stanu na dzień 10.06.2016 r., kwota dotacji UE dla Krakowa wyniosła 6 302 274 283. Ranking zaprezentowany przez portal Ministerstwa Rozwoju zawiera dane o wykorzystaniu Funduszy Europejskich w podziale na województwa i powiaty. Dane dotyczące projektów pochodzą z Centralnego Systemu Teleinformatycznego (SL 2014) oraz z Systemu Rozliczania Projektów (dane dotyczące lat 2004-2006). Mapa zawiera obecnie informacje o ponad 205 tys. projektach realizowanych w latach 2004-2006 oraz 2007-2013 i 2014-2020. Jest to najpełniejsze i najbardziej wiarygodne źródło informacji o pozyskiwaniu przez samorządy środków unijnych.
? Gmina Miejska Kraków jest jednym z pionierów w zakresie korzystania ze środków wspólnotowych. Skorzystała bowiem z dofinansowania funduszu przedakcesyjnego ISPA, co pozwoliło na realizację dwóch strategicznych projektów związanych z gospodarką odpadami stałymi w Krakowie oraz rozbudową i modernizacją oczyszczalni ścieków Płaszów II ? przypomina Janusz Moskwa, dyrektor Biura Funduszy Europejskich UMK.
Warto wiedzieć, że w obecnej perspektywie finansowej Gmina Kraków bardzo aktywnie zabiega o pozyskanie środków z Unii Europejskiej. Przykładem jest choćby wpisanie 45 projektów do Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które posiadają zagwarantowane dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego, w kwocie ponad 629 mln zł. Wartość tych projektów wynosi 941 mln zł. ? Mamy też gwarancję dofinansowanie dla projektów w zakresie transportu zbiorowego i ciepłownictwa w ramach tzw. projektów komplementarnych, które będą finansowane ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekty komplementarne w zakresie transportu miejskiego mają wartość ponad 991 mln zł, przy spodziewanym dofinansowaniu 450 mln zł i obejmują swoim zakresem: budowę linii tramwajowej KST etap III (os. Krowodrza Górka?Górka Narodowa), budowę linii tramwajowej wzdłuż trasy Łagiewnickiej, modernizację torowisk tramwajowych oraz zakup taboru tramwajowego. Natomiast łączna wartość projektów komplementarnych w zakresie sieci ciepłowniczych wynosi ponad 595 mln zł, przy spodziewanym poziomie dofinansowania w kwocie ponad 362 mln zł ? wylicza Janusz Moskwa.
Równocześnie Gmina Kraków aplikuje o środki unijne w ramach ogłaszanych naborów i konkursów. Obecnie w ocenie znajdują się m.in. dwa duże projekty dotyczące rozbudowy ul. Igołomskiej i al. 29 Listopada. Wartość tych projektów będących w trakcie oceny wynosi ponad 626 mln zł, przy planowanym dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w kwocie ponad 481 mln zł.
? Bardzo ważne jest to, że unijne środki pozyskujemy też na projekty w dziedzinie kultury. Można tu wymienić choćby dofinansowanie dla dwóch projektów w zakresie kultury tj. ?Krzysztofory od nowa ? Muzeum kompletne: modernizacja i remont konserwatorski Pałacu Krzysztofory wraz z przystosowaniem jego funkcji do realizacji zadań nowoczesnego, wielofunkcyjnego obiektu muzealnego? ? kwota otrzymanego wsparcia UE ? ponad 29 mln zł, oraz ?Rewaloryzacja zabytkowej siedziby MIM w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki? ? wartość dofinansowania UE ? ponad 28 mln zł ? wymienia dyrektor Biura Funduszy Europejskich UMK.
Przy ocenie aktywność Krakowa w zakresie pozyskiwania środków unijnych warto mieć na uwadze nie tylko dochody. ? Bardzo ważne jest to, że Kraków pozyskał środki na niemal wszystkie obszary działalności. Wśród głównych zadań współfinansowanych ze środków europejskich znajdują się inwestycje z zakresu gospodarki komunalnej, drogownictwa i transportu zbiorowego, opieki medycznej, kultury i turystyki oraz szkolnictwa zawodowego ? zaznacza dyrektor Moskwa. Kraków aplikując o środki zagraniczne uwzględnia przede wszystkim potrzeby miasta i celowość realizacji inwestycji. Przykładem takiego działania jest choćby przystanek osobowy Kraków Sanktuarium, wybudowany dla potrzeb obsługi pielgrzymów podczas Światowych Dni Młodzieży, który będzie służył nadal pielgrzymom, mieszkańcom oraz pasażerom udającym się do Centrum Handlowego Zakopianka. Zakupione przed ŚDM autobusy będą jeździły po ulicach miasta i aglomeracji przez wiele lat. Również środki finansowe pozyskane na zakup taboru tramwajowego pozwolą na podróżowanie krakowianom w komfortowych warunkach. To właśnie dzięki aktywności samorządu krakowskiego również turyści odwiedzający Kraków mogą podróżować po mieście przy wykorzystaniu ekologicznych środków transportu.
Sporo środków pozyskiwanych jest też na tzw. projekty nieinwestycyjne. ? To projekty kwotowo mniejsze od sztandarowych inwestycji miasta, ale niezwykle istotny z punku widzenia wybranych grup mieszkańców. Przedsięwzięcia nieinwestycyjne pozwalają realizować zadania wspierające edukację, kulturę, promocję miasta, informatyzację, integrację społeczną, wymianę wiedzy i doświadczeń ? konkluduje dyrektor Janusz Moskwa.