W procedurze przetargowej na realizację przebudowy al. 29 Listopada najkorzystniejszą ofertę złożyła firma STRABAG sp. z. o. o. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana najpóźniej w maju. Potem rozpoczną się prace w formule zaprojektuj i zbuduj. Wykonawca musi sporządzić projekt i uzyskać ZRID. W przyszłym roku rozpocznie się realizacja. Zadanie w dużej części jest dofinansowane ze środków UE kwotą ok. 150 mln zł, całość prac szacuje się na ok. 200 mln zł.
Al. 29 Listopada zostanie przebudowana na odcinku 2,6 km. Po zrealizowaniu inwestycji będą po dwa pasy w każdym kierunku, powstaną ścieżki rowerowe, a miejscami także buspasy. Inwestycja zwiększy przepustowość alei przy wjeździe do miasta.
Przebudowa obejmie odcinek od ul. Opolskiej do granic miasta. Inwestycja zostanie zrealizowana w dwa lata, zakończenie prac planowane jest na przełom 2019 i 2020 roku. Jest to duże przedsięwzięcie, które wymaga starannego przygotowania. Oprócz rozbudowy alei, obejmie także przebudowę dwóch obiektów kolejowych, więc będzie to kosztowne zadanie, ale bardzo cenne dla mieszkańców.
Aby ułatwić zjazd ze skrzyżowań, zostaną wydzielone pasy do lewoskrętu lub drogi serwisowe. Wszystkie przejazdy przez jezdnie zyskają sygnalizację świetlną. Parametry drogi zostały dostosowane do istniejących potrzeb i natężenia ruchu. Ponadto po obu stronach ulicy powstaną ciągi piesze i ścieżki rowerowe. Natomiast na odcinku od pętli tramwajowo-autobusowej do granic miasta zostaną wydzielone dodatkowo buspasy.
Co ważne, na czas prac budowlanych ruch na al. 29 Listopada zostanie utrzymany, choć oczywiście nie unikniemy utrudnień. Koszt prac szacuje się na ok. 200 mln zł.
Inwestycja jest szczególnie ważna dla mieszkańców Krowodrzy Górki i Górki Narodowej, którzy oprócz możliwości dojazdu do centrum tramwajem w ramach zadania ?Budowa linii tramwajowej Krowodrza Górka-Górka Narodowa?, zyskają również szybsze połączenie drogowe. Będzie ono miało także korzystny wpływ na usprawnienie ruchu przy wjeździe i wyjeździe z Krakowa.