Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu czeka obecnie na pozwolenie na budowę. Potem będzie można ogłosić 40-dniową procedurę przetargową. Po 10 dniach od ogłoszenia wyników (jeśli nie będzie odwołań) podpisana zostanie umowa, później ruszą prace budowlane. Rozpoczęcie przebudowy szacuje się na maj tego roku.
Jak ma wyglądać ulica Basztowa po przebudowie? Przede wszystkim, podobnie jak w przypadku ulic Podwale i Dunajewskiego, ten fragment I obwodnicy będzie jednokierunkowy. Nowe, zmodernizowane torowisko wyposażone w specjalne maty wygłuszające i tłumiące drgania będzie przesunięte w stronę Plant. Dodatkowo pomiędzy torowiskiem a Plantami powstanie ścieżka rowerowa.
Ruch pojazdów osobowych będzie więc możliwy jedynie na kierunku od dworca głównego w stronę placu Matejki. Po przebudowie znikną więc prawoskręty dla samochodów z ulic Sławkowskiej i Szpitalnej.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną przystanki w rejonie Starego Kleparza, jak i skrzyżowania ulic Basztowa i Westerplatte. Ponadto zostaną zamontowane nowe wiaty i automaty KKM.
Po realizacji inwestycji zniknie możliwość parkowania dla samochodów osobowych na chodnikach. Postój będzie możliwy jedynie w wyznaczonych do tego celu zatokach. Wzdłuż ulicy Basztowej nasadzona będzie także nowa zieleń. Co ważne, w ramach inwestycji zmodernizowana będzie sieć ciepłownicza i wodociągowa.
Warto wiedzieć, że przebudowa ul. Basztowej to element szerokiego programu modernizacji torowisk w Krakowie. W poprzednich latach przeprowadzono kompleksowy remont m.in. ulic Starowiślnej (od Westerplatte do Dietla), Na Zjeździe, Dominikańskiej i Franciszkańskiej, a także Podwale i Dunajewskiego. W planach jest przebudowa kolejnych ulic i torowisk. Są wśród nich takie ulice jak Zwierzyniecka, Kościuszki, Krakowska, Starowiślna, czy Królewska, a także torowiska w Nowej Hucie ? ul. Kocmyrzowska i al. Solidarności. Część środków na ten cel będzie pochodzić z Unii Europejskiej.