W Wielki Czwartek, na rozpoczęcie Triduum Paschalnego, w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmiało monumentalne dzieło Brockes-Passion.
W całości wierszowany tekst Pasji z 1716 roku autorstwa poety Bartholda Heinricha Brockesa opracowywali najwięksi kompozytorzy niemieccy XVII stulecia tacy jak Georg Frideric Handel, Georg Philipp Telemann, nieco zapomniany dziś Reinhard Keiser, Christoph Graupner oraz Johann Mattheson. Warto dodać, że tekstem interesował się także sam Johann Sebastian Bach.
Pasticcio czerpiące ze wspomnianych opracowań muzycznych było dziełem najprawdopodobniej samego Telemanna, stąd to jego nazwisko podaje się jako kompozytora skompilowanej Pasji Brockesa. Debiutujący na Festiwalu Raphaël Pichon zaprezentował ze swoim pełnym energii Ensemble Pygmalion swoją wersję pasticcia Brockesa. Swoisty szkielet, który stanowiła Pasja Telemanna, Pichon obudował wybranymi ariami, chórami i fragmentami z opracowań Handla, Keisera, Graupnera i Matthesona, tworząc w ten sposób rodzaj muzyczno-poetyckiej mozaiki i eksponując jej aspekt teatralny.
Tą niewątpliwie obecną w dziele teatralność i witalność doskonale oddali wspaniali soliści: tenor Robin Trischler (Ewangelista), baryton Marcus Farnsworth (Jezus), sopranistki Joanne Lunn i Robin Johannsen, mezzosopranistka Marie-Claude Chappuis oraz tenor Kenneth Tarver (m. in. Piłat). W Pasji nie zabrakło zarówno pięknych chóralnych chorałów i fug, koncertujących arii z udziałem m.in. fletów, obojów czy rogów, a także dynamicznych recytatywów accompagnato. Jednym z piękniejszych fragmentów tego pełnego dramaturgicznych i muzycznych zwrotów dzieła była aria sopranowa z trąbką, która zabrzmiała tuż po śmierci Chrystusa, jako dopełnienie słynnych słów ?Es ist vollbracht?.
Tuż po Brockes-Passion, na zakończenie trzydniowego cyklu Tenebrae, w bazylice Bożego Ciała publiczność mogła kontemplować po raz ostatni muzykę Ciemnych jutrzni (Leçons de Tén?bres) autorstwa najznakomitszych francuskich mistrzów doby baroku. Słuchać mogliśmy znanego już z cyklu Tenebrae żeńskiego tercetu Ensemble Athena?s oraz debiutującego w Polsce trzyosobowego Ensemble Centaurus, którym od klawesynu i pozytywu kierował Philippe Grisvard. Solistką była sopranistka o cudownie aksamitnej barwie ? Claire Lefilliâtre.
Tradycyjnie w półmroku, przy świetle świec wysłuchaliśmy medytacyjnych lekcji do tekstów zaczerpniętych z Lamentacji Jeremiasza, które w dawnej Francji wykonywano w Wielkim Tygodniu podczas nocnych muzycznych czuwań. Były to Premi?re leçon de tén?bres du vendredy Saint autorstwa Marc-Antoine?a Charpentiera (lekcja pierwsza), zaśpiewana a capella przez Ensemble Athena?s Deuxi?me leçon de tén?bres du vendredy Saint Guillaume-Gabriela Niversa (lekcja druga) oraz wykonana przez Lefilliâtre i zespół instrumentalny Troisi?me leçon du Vendredy saint (lekcja trzecia) Michela Richarda de Lalande?a. Ensemble Centaurus zaprezentowało również piękne Plainte na violę da gamba i basso continuo Marin Marais. Tak jak w dniach poprzednich, Ciemne jutrznie zakończyło w mistycznej aurze wykonanie psalmu pokutnego Miserere mei Deus Sebastiena de Brossarda.