PKP Polskie Linie Kolejowe S.A inwestują ponad 175 mln zł na trasie Kraków Płaszów ? Podbory Skawińskie. To oznacza krótsze podróże w Małopolsce i aglomeracji krakowskiej. Będą 2 nowe przystanki: Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia i zmodernizowana stacja Skawina. Poprawią się warunki do przewozu towarów z Krakowa do Oświęcimia.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś (26 czerwca) umowę o wartości ponad 175 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Kraków Płaszów ? Podbory Skawińskie. To kolejna inwestycja PLK w Małopolsce, która tworzy dobre warunki dla rozwoju kolei w aglomeracji
i regionie.
– Blisko 8 mld zł przewidzianych jest na realizację inwestycji kolejowych w Małopolsce. Efekty prac pozwolą na stworzenie dobrej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich. Skorzystają na tym zarówno mieszkańcy jak i turyści, wybierający kolej jako wygodny środek transportu w drodze do pracy, szkoły, czy w celach rekreacyjnych – mówi Łukasz Smółka, szef gabinetu politycznego Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury
Pasażerowie pojadą wygodniej
Podróżni w Krakowie Bonarce, Krakowie Sidzinie, Skawinie, Podborach Skawińskich uzyskają wyższy komfort podróży. Przebudowane zostaną perony. Będą lepiej oznakowanie, oświetlone i dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wygodniejsze i bezpieczne dojścia umożliwią dwa nowe przejścia podziemne w Skawinie. Będzie kładka pieszo-rowerowa na stacji Kraków Bonarka. W ramach inwestycji PLK wymienią tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudują sieć trakcyjną.
Inwestycja PLK na trasie Kraków Płaszów ? Podbory Skawińskie sprawi, że pociąg będzie bardziej konkurencyjny względem samochodu. To ważne dla tych, którzy codziennie dojeżdżają do pracy i szkoły do Krakowa. Poprawa parametrów linii z Krakowa w kierunku Oświęcimia, tworzy także lepsze warunki dla przewozów towarowych – mówi Włodzimierz Żmuda, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Bliżej do pociągu, bezpieczna podróż
Mieszkańcy Krakowa i Skawiny zyskają łatwiejszy dostęp do pociągów dzięki budowie dwóch nowych przystanków Kraków Opatkowice, w sąsiedztwie ul. Macieja Dębskiego oraz Skawina Jagielnia, w rejonie osiedla TBS przy ul. Pachla. Dogodniejszą lokalizację zyska przystanek Skawina Zachodnia, który zostanie przesunięty o ok. 500 metrów w stronę Skawiny.
Inwestycja PLK obejmie również 37 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad ul. Podmokłą w Krakowie i 7 mostów. Remont 10 przejazdów kolejowo-drogowych ułatwi ruch drogowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/h, a towarowe do 80 km/h.
– Dzięki kolejnej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Małopolska zyskuje wygodniejszą obsługę codziennych przejazdów do i z Krakowa, jak i lepsze podróże w regionie. Budowa nowych przystanków zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do kolei – mówi Piotr Ćwik, wojewoda małopolski.
Opracowanie dokumentacji projektowej i realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2017 ? 2020. Inwestycja na odcinku Kraków Płaszów ? Podbory Skawińskie realizowana jest ze środków budżetowych w ramach dużego projektu pn. ?Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów ? Skawina ? Oświęcim?.
INWESTYCJA W LICZBACH
- 2 nowe przystanki kolejowe – Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia
- 3 przebudowane stacje Kraków Bonarka, Skawina, Podbory Skawińskie
- 2 przebudowane przystanki Kraków Sidzina, Skawina Zachodnia
- 37 przebudowanych obiektów inżynieryjnych,(m.in. 1 wiadukt 7 mostów)
- 2 nowe przejścia podziemne na stacji Skawina
- 10 zmodernizowanych przejazdów kolejowo ? drogowych
- 20 km przebudowanej linii kolejowej
Inwestycje w aglomeracji krakowskiej
Ponad 4 mld zł, mają projekty Krajowego Programu Kolejowego, które służą aglomeracji krakowskiej.
To ,,Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice ? Kraków??, ,,Budowa połączenia kolejowego MPL ?Kraków – Balice? z Krakowem, odcinek Kraków Główny – Mydlniki ? Balice??, ,,Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków – Rzeszów, etap III?, ,,Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki?, ,,Zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej?.