Już od 2 września rozpoczną się kolejny etap prac przy modernizacji i rozbudowie trasy kolejowej E 30. Polskie Koleje Państwowe gwarantują utrzymanie ruchu pociągów, jednak mieszkańców Krakowa i przyjezdnych czekają gigantyczne utrudnienia drogowe i komunikacyjne, które mogą potrwać nawet 4 lata!!!
Od 2 września prace na projekcie wchodzą w kolejną fazę. Rozpoczynają się roboty związane z przebudową wiaduktów kolejowych i modernizacja torów. Obecnie wykonawca prowadzi prace związane z budową estakady między ul. Miodową a ul. Kopernika. W rejonie ul. Blich już można zaobserwować rozbiórkę nasypu, a w rejonie wiaduktu na ul. Grzegórzeckiej budowę fundamentów wiaduktu estakady.
Kolejna faza to utrudnienia prawie na wszystkich przejściach i przejazdach. Niestety nikt nie potrafi określić ile potrwają utrudnienia na danych obiektach. Cały projekt ma zakończyć się w 2021 roku.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnia o współpracy ze służbami miejskimi i optymalną organizacją ruchu ustaloną z ZIKiT.
Zmiany w organizacji ruchu w obrębie obiektów:
od 02.09.2017 r.
- Wrocławska ? wyłączenie jednego pasa ruchu z przeznaczeniem pod ruch pieszych (ruch 2 + 1 + ruch pieszy),
- przejście podziemne do peronów Łobzów ? całkowite wyłączenie z ruchu pieszych,
- przejście dla pieszych w ciągu ul. Racławickiej ? całkowite wyłącznie z ruchu pieszych,
- Prądnicka ? zamknięcie połówkowe z utrzymaniem ruchu 1 + 1 na czas prac rozbiórkowych, zwężenie do jednego pasa ruchu na czas prac budowlanych,
- Kamienna ? całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów z utrzymaniem ruchu pieszych,
od 16.09.2017 r.
- Łokietka ? całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów z utrzymaniem ruchu pieszych,
od 30.09.2017 r.
- Kopernika ? wyłączenie z ruchu pojazdów za wyjątkiem pojazdów uprzywilejowanych, utrzymanie ruchu pieszego i rowerowego,
- Grzegórzecka ? zamknięcie połówkowe z utrzymaniem ruchu 1 + 1, utrzymany ruch tramwajowy,
- Miodowa ? wyłączenie z ruchu pojazdów, utrzymanie ruchu pieszego
od grudnia 2017 r. można spodziewać się kolejnych utrudnień w południowej części remontowanego odcinka (ul. Podgórska i ul. Zabłocie), gdzie będą powstawały przęsła dwóch nowych mostów kolejowych na Wiśle.
Projekt prac na linii kolejowej E 30 na odcinku od Dworca Głównego Towarowego do Rudzic (Podłęże) wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej, obejmuje dobudowanie dwóch torów dla kolei aglomeracyjnej, budowę nowych przystanków, 850 metrowej estakady od ul. Kopernika do ul. Miodowej, dwóch mostów na Wiśle oraz budowę lub modernizację 56 obiektów inżynieryjnych. Podczas prac zostanie zmodernizowanych blisko 50 km torów i sieci trakcyjnej.
Czym jest linia kolejowa E 30?? Trasa jest częścią korytarza kolejowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę. Trasa pomiędzy Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem powstała w połowie XIX wieku. Pierwszy pociąg do Krakowa wjechał w 1847 roku, a w 1856 roku pierwszy pociąg przejechał przez Wisłę do Płaszowa. Trasa była rozbudowywana i modernizowana, dzięki czemu Krakowski Węzeł kolejowy jest jednym z większych w Polsce.