W poniedziałek, 18 grudnia na ul. Basztową wrócą autobusy i ruch samochodowy. Tym samym zakończy się jej przebudowa, która przyczyni się do uspokojenia ruchu na pierwszej obwodnicy.
Przypomnijmy, inwestycja polegała na przebudowie węzłów rozjazdowych Basztowa-Długa oraz Basztowa-Lubicz-Westerplatte-Pawia, a także odcinków torowisk w ulicach: Basztowej (od zakresu wykonanych prac na ul. Dunajewskiego-Basztowa do węzła Dworzec Główny) i Westerplatte (od węzła Dworzec Główny do ul. Zamenhoffa), wraz z przebudową układu drogowego, jako kontynuacja przebudowy ulic: Podwale, Dunajewskiego, Basztowej.
Przebudowa polegała na:
- wydzieleniu pasa tramwajowo-autobusowego (z poszerzeniem rozstawu między torami dla umożliwienia ruchu autobusów także na węzłach rozjazdowych),
- budowie jednokierunkowej jezdni dla samochodów w kierunku od Dworca Głównego do węzła Długa oraz jednokierunkowej ścieżki rowerowej od strony Plant na kierunek do Dworca Głównego.
W inwestycji zadania wykonane zostały wyniesione przystanki tzw. ?wiedeńskie? w ul. Basztowej przed węzłem Dworzec oraz w ul. Westerplatte, umożliwiające wsiadanie z poziomu podłogi wagonów tramwajowych.
Torowisko tramwajowe wykonane jest w technologii płyt żelbetowych z wklejonymi szynami z podlewem żywicami poliuretanowymi z matami antywibracyjnymi ograniczającymi emisję hałasu i drgań od przejeżdżającego taboru tramwajowego.
W ramach zadania wymieniona została sieć trakcyjna wraz z słupami trakcyjnymi, oświetlenie uliczne, wykonane zostały urządzenia sterowania i ogrzewanie rozjazdów, nowa docelowa organizacja ruchu, smarownice torowe w węźle Dworzec i Długa, zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia podziemnego. W trakcie prac gestorzy uzbrojenia wykonali przebudowę mediów np. sieci wodociągowej, ciepłowniczej oraz gazowniczej.
Zadanie wykonywane było w poszczególnych etapach. Po zakończeniu 1 etapu uruchomiono komunikacje tramwajową w relacji ul. Westerplatte- ul. Lubicz. W następnej kolejności uruchomiono komunikację tramwajową między ul. Westerplatte a ul. Pawią oraz przywrócono ruch samochodowy na relacji Lubicz-Pawia w dwóch kierunkach i na relacji Pawia-Westerplatte w dwóch kierunkach. Natomiast na relacji Westerplatte? Lubicz ruch tylko w jednym kierunku (zakaz skrętu z Lubicz w Westerplatte).
Koszt przebudowy wyniósł ok. 27 mln zł.