Pojawienie się nowych, nieznanych dotąd w Polsce potraw pochodzących z najbardziej odległych zakątków kuli ziemskiej, wzrost zapotrzebowania na gotowe dania oraz moda na spotkania z przyjaciółmi, znajomymi, klientami i partnerami biznesowymi w kawiarniach, restauracjach czy pubach sprawiły, że w ostatnich latach nastąpił gwałtowny i dynamiczny rozwój lokali gastronomicznych, a w szczególności pizzerii, oferujących smaczne i pożywne włoskie posiłki.
Pizzeria pod własną marką
Założenie pizzerii pod własną marką wiąże się z koniecznością znalezienia odpowiedniego lokalu, który powinien nie tylko być zlokalizowany w ruchliwym miejscu (np. w centrum miasta lub osiedla), ale również spełniać określone przez powszechnie obowiązujące prawo warunki techniczne, rekrutacją i szkoleniem pracowników oraz przeprowadzeniem skutecznej kampanii reklamowej. Przyjazna atmosfera, niebanalny wystrój i aranżacja wnętrza pizzerii, miła obsługa, smaczne posiłki przygotowane ze świeżych produktów wysokiej jakości oraz przystępny cennik z pewnością będą kluczem sukcesu.
A może franczyza?
Założenie oraz prowadzenie własnej, wymarzonej pizzerii w odpowiedniej lokalizacji, obsługiwanej przez kompetentny i sympatyczny personel jak również zdobycie i utrzymanie stałych, lojalnych klientów, często stanowi prawdziwe wyzwanie dla osób stawiających pierwsze, nieporadne kroki w świecie wielkiego biznesu i silnej konkurencji. Zdarza się, ze w pewnym momencie pojawia się kryzys, mniej lub bardziej poważne problemy finansowe, rośnie zadłużenie, znika zaś dotychczasowy zapał i wiara w możliwość osiągnięcia sukcesu, po czym ostatecznie kolejny lokal znika na zawsze z rynku gastronomicznego. W wielu przypadkach znacznie lepszym, a przede wszystkim bezpieczniejszym rozwiązaniem może okazać się franczyza (inaczej franchising) czyli wejście do renomowanej, rozpoznawanej i cenionej przez szeroką grupę różnorodnych klientów sieci lokali gastronomicznych (np. pizza w Krakowie Domino’s Pizza). W prostym, potocznym rozumieniu franczyza oznacza po prostu prowadzenie działalności gospodarczej ba podstawie pisemnej umowy pod szyldem znanej marki oraz korzystanie z dotychczasowych sukcesów franczyzodawcy, pełniącego funkcję specyficznego opiekuna.
Zalety i wady franczyzy
Franczyzodawca nie tylko oferuje swojemu franczyzobiorcy pomoc merytoryczną, ale również udostępnia biznesplan, swoją wiedzę, logo, wszelkie niezbędne materiały marketingowe, gotowe rozwiązania oraz organizuje szkolenia dla pracowników w zamian za opłaty uiszczane przez biznesowego partnera. Zapewnia dostęp do gotowych już rozwiązań, wsparcie przy wyborze dogodnej lokalizacji i odpowiedniego wyposażenia lokalu, kontrole biznesowe, czy rekrutacji pracowników. Przedsiębiorca, otwierający pizzerię pod znaną już marką, otrzymuje gotowy przepis na prowadzenie własnej pizzerii, a poza tym nie musi posiadać dużego kapitału na rozpoczęcie działalności, co zdecydowanie zmniejsza ryzyko i zwiększa wiarygodność na rynku gastronomicznym. Co więcej franchising umożliwia uzyskanie lepszych warunków współpracy z kontrahentami i dostawcami, ponieważ negocjacje dla całej sieci prowadzi franczyzodawca. W zamian franczyzodawca oczekuje od swojego partnera biznesowego osobistego zaangażowania w prowadzenie własnej restauracji, pracowitości, uczciwości oraz lojalności. Wadą franchisingu może natomiast okazać się systematyczna kontrola jakości świadczonych usług i przestrzegania zasad przez franczyzobiorcę jak również dosyć wysokie opłaty.
Liczba upadłych przedsiębiorstw działających na podstawie umowy franczyzy jest zdecydowanie niższa niż firm prowadzonych samodzielnie, bez wsparcia i pomocy renomowanych i cenionych marek.