Podczas najbliższej sesji Rady Miasta Krakowa radni zajmą się zmianami zasad wprowadzania bezpłatnej komunikacji miejskiej w dniach z dużymi przekroczeniami określonych poziomów szkodliwych substancji w powietrzu.
Ostatni sezon smogowy pokazał, że prognozy dotyczące wprowadzania bezpłatnej komunikacji nie zawsze się sprawdzały.
– Uznaliśmy, że bardziej właściwym rozwiązaniem będzie system mieszany. Z jednej strony prognoza daje możliwość informowania mieszkańców z co najmniej jednodniowym wyprzedzeniem, a z drugiej – w przypadku, jeśli nie wskaże ona przekroczeń, a takie wystąpią – na podstawie danych z godzin wczesnoporannych zostanie wprowadzona bezpłatna komunikacja – mówi Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza.
Jak pokazały poprzednie lata, dane z godzin wczesnoporannych są najbardziej zbliżone do warunków rzeczywistych, które mogą występować w kolejnych godzinach w sytuacji wysokich stężeń pyłu PM10.
Bezpłatna komunikacja będzie dotyczyć wszystkich użytkowników komunikacji zbiorowej. W praktyce zablokowane zostaną kasowniki w tramwajach i autobusach.
W związku z tym, że są to sytuacje wyjątkowe (stężenia powyżej 150 mikrogramów na metr sześcienny PM10) często występujące jednocześnie z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, tj. inwersją temperatury czy brakiem odpowiedniej siły wiatru, pasażerowie w tych dniach będą mogli korzystać bezpłatnie z przejazdów.
– Pasażerowie posiadający bilety okresowe muszą mieć świadomość, że korzystają z nich przez wszystkie dni miesiąca również w dni wolne od pracy, a w przypadku kasowania biletów jednorazowych cena miesięcznych przejazdów znacznie odbiegałaby od tej, która została skalkulowana w ramach przejazdów okresowych, do tego dochodzi możliwość tańszych przejazdów w ramach KKM – zaznacza Paweł Ścigalski.
Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w trakcie wysokich stężeń pyłów należy traktować jako działanie niestandardowe w czasie, w którym może dojść do bezpośredniego zagrożenia zdrowia.