Krakowski Węzeł Kolejowy przechodzi gruntowną modernizację. Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA nowe rozwiązania komunikacyjne zmienią transportową mapę naszego miasta.
Przebudowa linii średnicowej w Krakowie to obecnie największy projekt inwestycyjny, realizowany przez PKP PLK na południu Polski. Intensywne roboty budowlane trwają równolegle na całej długości modernizowanej linii, od przystanku Kraków Łobzów do położonych niemal 20 kilometrów dalej na wschód Węgrzec Wielkich.
– Jesteśmy świadkami największego rozmachu inwestycyjnego na polskiej kolei od lat. Ogrom zadań, które realizujemy, dobrze widać w Krakowie. Dzięki tym projektom wzrośnie jakość życia w stolicy Małopolski, a zalety sprawnego transportu odczują również mieszkańcy sąsiednich miejscowości. Wszystkie te przedsięwzięcia służą jednemu celowi. Jest nim bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Skalę przedsięwzięcia najwyraźniej widać też w samym centrum miasta, gdzie XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiony zostanie nowoczesnymi estakadami, na których ułożone zostaną aż cztery tory kolejowe. Pozwoli to uruchomić połączenia aglomeracyjne wysokich częstotliwości. Przy ul. Blich gotowe są już podpory nowego obiektu. Jeszcze w tym miesiącu wykonawca rozpocznie betonowanie pierwszych elementów właściwej konstrukcji nośnej estakady.
W lipcu 2018 r., rozpoczęła się kolejna faza tej inwestycji. Wykonawca ruszył z budową nowych mostów na Wiśle. Ich powstanie usprawni nie tylko ruch kolejowy, ale również pozytywnie wpisze się w panoramę Krakowa. Nowoczesne łukowe konstrukcje będą swoim kształtem nawiązywać do sąsiednich przepraw przez rzekę.
– Program inwestycyjny, który prowadzimy w całym kraju, stworzy warunki dla rozwoju transportu i gospodarki na następne dekady. Cieszę się, że po zakończeniu prac w Krakowie kolej stanie się podstawowym środkiem komunikacji dla wielu mieszkańców – powiedział prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel.
Pierwsze pociągi po nowych torach w centrum Krakowa pojadą już w przyszłym roku. Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na 2020 rok, ich koszt wyniesie niemal 1 mld zł.
Dużo bardziej zaawansowane prace budowlane toczą się na zachód od stacji Kraków Łobzów. W ramach modernizacji linii kolejowej do krakowskich Mydlnik powstają nowe perony przystankowe i budowane są nowe wiadukty kolejowe. Wartość projektu sięga 250 mln zł.
Pierwsze efekty inwestycji kolejowych krakowianie odczują już 1 listopada 2018 r., kiedy zostanie oddany do użytku bezkolizyjny przejazd kolejowo-drogowy wzdłuż ul. Rydla. Poprawi on bezpieczeństwo ruchu pociągów i pozytywnie wpłynie na płynność ruchu drogowego.
Nowe rozwiązania dla podróżnych zaczną funkcjonować w pierwszych miesiącach 2019 roku. Wtedy do użytku oddany zostanie nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się jednym z najważniejszych punktów na komunikacyjnej mapie aglomeracji. Obsługiwać on będzie zarówno pociągi w kierunku lokalnego lotniska, jak i Katowic oraz stanie się wygodnym punktem przesiadkowym.