Dziś (23 sierpnia) około godz.11.15 w miejscowości Zaskale (gm. Szaflary) na drodze lokalnej (ul. Za Torem) doszło do zderzenia pociągu relacji Nowy Targ – Zakopane z samochodem osobowym marki Suzuki.
Wstępnie ustalono, że kierująca samochodem podczas egzaminu na prawo jazdy przejeżdżała przez przejazd kolejowy (niestrzeżony, oznaczony znakiem Stop i G3). W trakcie przejazdu doszło do zatrzymania samochodu osobowego na torowisku przy czym zgasł silnik tego pojazdu. W tym czasie nadjechał pociąg, egzaminator zdążył wysiąść z samochodu i odskoczyć. Pociąg uderzył w samochód, w którym przebywała kierująca. W wyniku uderzenia doznała ciężkich obrażeń ciała i została zabrana do szpitala w Nowym Targu. Pomimo udzielonej pomocy 18-latka zmarła.
62-letnii egzaminator nie doznał żadnych obrażeń ciała, podobnie jak maszynista i pasażerowie pociągu, których było około 60-ciu.
Nowotarska policja prowadzi na miejscu oględziny z udziałem prokuratora, biegłego oraz komisji badania wypadków kolejowych. Okoliczności, przyczyny, w szczególności kto ponosi winę za spowodowanie wypadku ustali śledztwo Prokuratury Rejonowej w Nowym Targu. Zabezpieczono już ślady i materiał dowodowy, w tym m.in. nagranie video z pociągu oraz zapis dźwięku i video z pojazdu egzaminacyjnego (materiały te będą pomocne w ustaleniu dlaczego doszło do zatrzymania tego samochodu na przejeździe kolejowym).
Szlak kolejowy na tym odcinku był zablokowany do godz. 15:40 – linie kolejowe wyznaczyły komunikację zastępczą.
To już drugi w tym tygodniu wypadek na przejeździe kolejowym w Małopolsce. O
Apelujemy o zachowanie szczególnej uwagi i ostrożności na przejazdach kolejowych. Przypominamy, że zgodnie z kodeksem drogowym:
Art. 28 [Ruch na torach kolejowych]
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
Art. 49 [Zakaz zatrzymania]
1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
1) na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub skrzyżowania;
2. Zabrania się postoju:
3) przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach drogi, na odcinku od przejazdu kolejowego do słupka wskaźnikowego z jedną kreską;.