Europejski Bank Inwestycyjny udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie kredytu – na łączną sumę 376 mln zł (ok. 87 mln euro) – na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów oraz modernizację istniejących. Dzięki atrakcyjnym warunkom umowy, krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu.
Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny, krok do tego, aby MPK SA mogło dodatkowo zamówić 15 wagonów w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę 50 tramwajów. Zawarta została z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach SA. Umowa z EBI umożliwi także ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów – w ramach projektu współfinansowanego przez EBI – z opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów.
‒ MPK SA w Krakowie, po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI planuje, że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów, z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.
‒ Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego, Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu – stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Nowy kredyt, w wysokości 376 mln zł, jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielonym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI wsparcie rzędu 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt.
Obecnie przeprowadzany jest dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt rozbudowanych planów miasta, dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce bowiem przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak, aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 par drzwi i przewiozą co najmniej 220 pasażerów, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.
EBI postrzega kredyt MPK jako element szerokiego wsparcia, jakiego Bank Unii Europejskiej udziela miastu. Wśród projektów do tej pory współfinansowanych w Krakowie, można wymienić wsparcie modernizacji i rozbudowy sieci ciepłowniczej, modernizację i rozwój infrastruktury wodno-ściekowej, wsparcie budowy Trasy Łagiewnickiej, a także wiele projektów realizowanych bezpośrednio przez miasto na rzecz rozwoju infrastruktury miejskiej.
Europejski Bank Inwestycyjny jest bankiem Unii Europejskiej, który udziela kredytów długoterminowych; jego udziałowcami jest 28 państw członkowskich UE. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla solidnych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej — zwłaszcza w takich dziedzinach, jak przeciwdziałanie zmianom klimatycznym, wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw czy zwiększanie innowacyjności i spójności.