Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej od marca 2020 roku uruchomił system wsparcia seniorów, osób niesamodzielnych oraz przebywających w kwarantannie i izolacji.
W ramach wsparcia świadczone są usługi:
- Dostawa zakupów do seniorów, osób niesamodzielnych oraz przebywających w kwarantannie i izolacji.
- Dostawa paczek żywnościowych w Banku Żywności dla seniorów, osób niesamodzielnych oraz przebywających w kwarantannie i izolacji.
- Dostarczanie posiłków dla osób przebywających w kwarantannie i izolacji.
- Dostarczanie leków do osób niesamodzielnych oraz przebywających w kwarantannie i izolacji.
- Dostarczanie seniorom posiłków przygotowywanych przez Miejskie Dzienne Domy Pomocy Społecznej.
- Realizacja wsparcia seniorów w środowisku w tym: pomoc w robieniu opłat na poczcie, załatwianie niezbędnych spraw wymagających wyjścia z domu
Łącznie od marca do 27 października w ramach powyższego wsparcia:
- Wykonano 916 dostaw „pod drzwi” zakupów do seniorów, osób niesamodzielnych (148 osób) oraz przebywających w kwarantannie i izolacji domowej (89 osób).
- Dostarczono łącznie 584 paczki żywnościowe z Banku Żywności do osób przebywających w kwarantannie i izolacji (576 paczek) i seniorów (8 paczek).
- Usługą dostawy ciepłych posiłków objęto 117 osób objętych kwarantanna i izolacją domową.
- Leki dostarczono do 9 osób.
- Dostawą posiłków z MDDPS objętych zostało 23 seniorów.
- Wsparciem w środowisku objętych zostało 12 osób.
Warto zaznaczyć, że powyższe dane nie stanowią sumy osób którym udzielono wsparcia, ponieważ niektóre osoby korzystały z więcej niż jednej formy pomocy.
Wsparcie zostało zorganizowane i jest realizowane przez pracowników MOPS w Krakowie przy współpracy z Bankiem Żywności w Krakowie, Caritas, Auchan Kraków al. Pokoju, 11 Małopolską Brygadą Obrony Terytorialnej i wolontariuszami z ZHP i ZHR.
Założenia ogłoszonego 20 października Rządowego Program Wsparcia Seniorów pokrywają się z pomocą świadczoną do tej pory przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Krakowie. W związku z powyższym nie było potrzeby organizowania nowych form wsparcia.
Ze względu na uruchomioną ogólnopolską kampanie informacyjną, w porównaniu z marcem i kwietniem 2020 r., kilkukrotnie zwiększyło się zapotrzebowanie na usługi świadczone przez ośrodek, co wymagało zaangażowania dodatkowej kadry i zwiększy koszty obsługi zadania.
Ze względu na konieczność zapewnienia rzetelności i stałości świadczonego wsparcia MOPS w Krakowie usługi świadczy w oparciu o etatowych pracowników ośrodka przy wsparciu wolontariuszy. Powyższa decyzja została podjęta na bazie dotychczasowych doświadczeń współpracy z wolontariuszami, którzy zabezpieczają wsparcie udzielane jednorazowo, jednak przy realizacji zadań cyklicznych i długoterminowych, ze względu na inne obowiązki nie mogą zagwarantować ciągłości.