Roboty związane z budową linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej idą pełną parą. Drogowcy pracami obejmują kolejne rejony miasta.
Obecnie najbardziej zaawansowane prace realizowane są pomiędzy ulicami Opolską i Nad Sudołem. Od 19 września, w ramach kolejnego etapu robót, rozpoczęła się budowa północnego fragmentu tzw. kanału przełazowego niezbędnego do wykonania sieci ciepłowniczej, która będzie zasilać całą dzielnicę Prądnik Biały.
Wykonanie tego elementu poprzedza budowę tunelu wzdłuż ul. Opolskiej, a także estakady tramwajowo-samochodowej nad doliną potoku Sudoł. Aby móc ją zrealizować zgodnie z projektem, konieczne jest też przełożenie koryta tego potoku na około 350 metrowym odcinku. Prace, odbywające się na podstawie wcześniej wydanych decyzji administracyjnych i w technologii w nich wskazanej, podzielone są na dwa etapy: w tym roku potok przełożony będzie na odcinku od ul. Pleszowskiej do wysokości ulicy Szopkarzy. W tym zakresie widać już zdecydowany postęp. Na sporym fragmencie potok płynie już nowym korytem. W przyszłym roku, po przebudowie kolidującej infrastruktury podziemnej i nadziemnej oraz wykonaniu fundamentów estakad nad doliną Sudołu, koryto zostanie przełożone na pozostałym odcinku.
Budowa kanału przełazowego odbywa się też przy ul. Nad Sudołem. Dlatego wprowadzono tam ruch wahadłowy na wysokości budynku domu pomocy społecznej.
Prace trwają też wzdłuż ulic Pleszowskiej i Białoprądnickiej. Są to głównie roboty wyburzeniowe oraz związane z budową lub przebudową uzbrojenia podziemnego. Na tych ulicach wprowadzony został ruch jednokierunkowy dla samochodów w kierunku Zielonek.
Podobny zakres prac realizowany jest też w rejonie skrzyżowania ulic Górnickiego i Pachońskiego. Tu dodatkowo, wykonywany jest przepust przy potoku Bibiczanka. To z kolei wymusiło zamknięcie wjazdu na ul. Pachońskiego od skrzyżowania z ul. Górnickiego.
Wykonawca – firma Intercor – nie ogranicza się jedynie do rejonu ul. Opolskiej. Mocno zaawansowane jest realizacja konstrukcji betonowej, tzw. wanny, którą linia poprowadzona będzie pomiędzy ulicami Kuźnica Kołłątajowska a Banacha. Takie rozwiązanie ma zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców okolicznych budynków. Ekipy budowlane widać też powyżej ulicy Banacha: usuwana jest pierwsza warstwa ziemi, teren jest wyrównywany. To preludium do poważniejszych robót budowlanych związanych z budową linii tramwajowej oraz dróg dojazdowych do terminala autobusowego i parkingu P+R, które znajdą się bezpośrednio przy pętli.
Ekipy czyszczące teren z kolidującej infrastruktury pracują też na działkach pomiędzy pętlą Krowodrza Górka a szpitalem im. Jana Pawła II. Wszystko po to, by zrobić miejsce dla torowiska tramwajowego oraz parkingu P+R.
Przypomnijmy – linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała ponad 5 km długości. Pozwoli na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe. Do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych działających w systemie P+R. Ponad 60 procent torowiska będzie zielona.
Zadanie realizowane jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Zgodnie z kontraktem wykonawca będzie miał 26 miesięcy na zakończenie wszystkich prac.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.