Od piątku, 28 maja, pasażerowie linii nr 144 łączącej Azory z Rżąką, będą podróżować wyłącznie nowymi przegubowymi autobusami elektrycznymi. Tym samym Kraków ma już trzy linie obsługiwane tylko przez nowe autobusy bezemisyjne, zamówione w ramach projektu unijnego, których trasa przebiega przez Aleje Trzech Wieszczów.
Poza linią nr 144 jest to linia nr 179 „Osiedle Kurdwanów” – „Dworzec Główny Zachód” oraz 173 „Nowy Bieżanów Południe” – „Azory”. Nowe elektryki obsługują także część kursów na linii nr 503 „Nowy Bieżanów Południe” – „Górka Narodowa”.
Do Krakowa trafiło w tym roku w sumie 50 nowych autobusów elektrycznych. Kierowanie ich na trasy w rejonie centrum miasta to świadome działanie MPK SA. To właśnie w rejonie Alei Trzech Wieszczów zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.
Elektryki wożą krakowian od 7 lat
Warto dodać, że elektryki już od ponad 7 lat przewożą krakowian. Poza liniami 144, 173, 179, 503 obsługują również kursującą w rejonie alei linię nr 124 „Os. Podwawelskie” – „TAURON Arena Kraków Wieczysta” oraz 169 „Zajezdnia Wola Duchacka” – „Górka Narodowa”. Można je spotkać także na linii nr 155, a więc rejonie uzdrowiska w Swoszowicach.
2 sposoby ładowania autobusów
Nowe autobusy są napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Zostały konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Są wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację oraz ładowarki USB. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą korzystać z platformy zamontowanej przy drugich drzwiach, ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu.