Finanse miasta będą głównym punktem dzisiejszej sesji Rady Miasta Krakowa. Radni przeprowadzą pierwsze czytanie projektu budżetu Krakowa na rok 2022. Założenia przyszłorocznego planu dochodów i wydatków miasta przedstawi prezydent Jacek Majchrowski.
Przekazany radnym projekt budżetu na rok 2022 zakłada, że dochody miasta ogółem osiągną 6 mld 288 mln zł. To kwota niższa o 1,54 proc. od planu dochodów na rok 2021. Zmniejszenie to jest konsekwencją nowych rozwiązań podatkowych ograniczających udział samorządu w podatku PIT (element tzw. Polskiego Ładu), a także przekazania, od czerwca 2022 r., obsługi programu „Rodzina 500 Plus”, a wraz z nią środków na wypłatę świadczeń, do ZUS.
Wydatki miasta ogółem zaplanowano w wysokości 7 mld 048 mln zł. Kwota ta stanowi 98,9% planu wydatków ogółem przyjętego rok 2021.
Na wydatki bieżące miasto planuje przeznaczyć 5 mld 673 mln zł (98,6% planu na rok 2021), z czego procentowo najwięcej na: edukację (32,8 proc.), transport i łączność (13,6 proc.), rodzinę (10,2 proc.), gospodarkę komunalną i ochronę środowiska (9,3 proc.).
Plan zakłada utrzymanie wydatków majątkowych na poziomie z roku 2021 (niewielki wzrost o 0,1%) – będzie to kwota 1 mld 374 mln zł, z czego na sam program inwestycyjny zarezerwowano 1 mld 254 mln zł. Łącznie w 2022 r. Kraków zamierza zrealizować 499 zadań inwestycyjnych, w tym 36 strategicznych, 337 programowych i 126 dzielnicowych.
Wynikający z różnicy między dochodami a wydatkami deficyt, wynoszący 759,5 mln zł, miasto planuje sfinansować przychodami pochodzącymi z emisji obligacji oraz wolnych środków.
Harmonogram prac nad budżetem miasta rozpoczyna się 15 listopada. W tym terminie prezydent miasta przedstawia projekt budżetu na dany rok do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz przekazuje go radzie miasta. Następnie projekt procedowany jest podczas pierwszego czytania na sesji rady miasta. Kolejny etap to zgłaszanie poprawek do projektu budżetu przez komisje rady i radnych (poprawki klubowe i indywidualne). Każda poprawka musi być zbilansowana, co oznacza, że dla zaproponowanego zwiększenia wydatków wymagane jest wskazanie źródła pozyskania środków. Komisja budżetowa analizuje poprawki i zajmuje wobec nich ostateczne stanowisko. Prezydent miasta może złożyć autopoprawkę do projektu budżetu wraz z zestawieniem nieujętych w niej, a zgłoszonych poprawek. Do 31 grudnia, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego – rada miasta uchwala budżet.