Wirtualny Urzędnik, to aplikacja na urządzenia mobilne, przygotowana dla klientów Urzędu Miasta Krakowa. Poprzez głosowe lub tekstowe zapytanie, pozwala na intuicyjne wyszukiwanie informacji z zakresu obsługi przedsiębiorcy (w tym zakładania własnej działalności gospodarczej) oraz innych procedur realizowanych przez magistrat i miejskie jednostki organizacyjne.
Z aplikacji można korzystać w dowolnym miejscu i czasie. Wystarczy kliknąć na ikonę głośnika i powiedzieć, jaką sprawę chcemy załatwić w urzędzie. W ten sposób uzyskamy informację na temat usługi wraz z linkiem do procedury oraz adnotacją, czy daną sprawę można załatwić elektronicznie – 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, w języku polskim i angielskim. Wkrótce będzie możliwość zadawania pytań również w języku ukraińskim.
Wirtualny Urzędnik, który funkcjonuje już od 2018 r. na stronie Punktu Obsługi Przedsiębiorcy, z jednej strony miał poprawić współpracę na linii urząd–mieszkaniec i przedsiębiorca, a z drugiej ułatwić zakładanie firmy młodym ludziom, którzy wolą załatwiać sprawy online. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę – tylko w 2021 r. liczba rozmów przeprowadzona za pomocą WU wyniosła blisko 16 tysięcy. Wśród docenianych rozwiązań mieszkańcy wskazują łatwość i szybkość w dotarciu do poszukiwanych informacji.