Pozycjonowanie lokalne to zwiększenie widoczności strony tylko na jednym konkretnym obszarze geograficznym np. w Krakowie. Z tego względu jest to najprostszy rodzaj SEO, a oczekiwanie na efekty w jego przypadku jest stosunkowo krótkie – w porównaniu do pozycjonowania ogólnego. Jak długo trzeba czekać na poprawę widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania? Od czego zależy czas pozycjonowania i czy można ten proces przyspieszyć?
Pozycjonowanie lokalne – jak długo trzeba czekać na efekty?
SEO lokalne np. pozycjonowanie na Kraków to zwiększenie widoczności strony w jednym mieście. To oznacza, że przedsiębiorcy, którzy stosują taką strategię walczą ze znacznie mniejszą konkurencją niż firmy działające w całej Polsce. Ze względu na mniejszą konkurencję pozycjonowanie lokalne jest tańsze i przynosi efekty szybciej. Ile dokładnie trzeba czekać na pierwsze zmiany? Właściciele serwisów internetowych i w tym przypadku muszą uzbroić się w cierpliwość, ponieważ średni czas, po jakim zauważyć można poprawę widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania to 2-3 miesiące. Oczywiście zdarza się też tak, że efekty pojawiają się znacznie szybciej lub znacznie później.
Warto wspomnieć, że pozycjonowanie – zarówno lokalne, jak i ogólne – to proces długotrwały, a w niektórych przypadkach niekończący się. Serwisy takie jak sklepy internetowe potrzebują optymalizacji niemal nieustannie. Nowe produkty to nowe podstrony, dla których trzeba ustawić meta dane, zadbać o przyjazne adresy URL, stworzyć opisy, a także zoptymalizować pliki graficzne. Jeśli chcesz odpowiednio podejść do SEO, musisz przygotować się na comiesięczne koszty przez długi czas.
Od czego zależy czas oczekiwania na rezultaty?
Niektóre firmy cieszą się pierwszymi zmianami już po miesiącu, inne muszą czekać na efekty nawet kilkanaście miesięcy. Skąd tak duża rozbieżność? Taki stan rzeczy spowodowany jest tym, że na pozycję w rankingu wyników naturalnych wpływa wiele różnych czynników – niektóre można kontrolować, na inne nikt nie ma wpływu. To, jak długo będzie trwało pozycjonowanie zależy m.in. od takich aspektów jak:
- Wielkość serwisu – im większy serwis, tym więcej podstron i elementów, które trzeba zoptymalizować pod kątem wyszukiwarki. Dlatego w przypadku np. rozbudowanych sklepów internetowych pozycjonowanie będzie trwało dłużej.
- Popularność branży – jeśli firma działa w mało popularnej branży to znaczy, że konkurencja jest mniejsza. Łatwiej walczyć o pozycję w rankingu, jeśli rywali jest mniej.
- Wiek i historia domeny – starsze domeny, które zyskały zaufanie wyszukiwarki łatwiej jest wyprowadzić na dobrą pozycję.
- Działania konkurencji – im lepiej konkurencja radzi sobie z SEO, tym trudniej będzie wywalczyć wysoką pozycję, dlatego też cały proces się wydłuży.
- Aktualizacje algorytmów – wyszukiwarka Google stale aktualizuje swoje algorytmy i wymagania względem stron. To powoduje, że witryna z dnia na dzień może spaść na znacznie niższą pozycję.
Czy można przyspieszyć pozycjonowanie lokalne?
Jedyne, co możesz zrobić, aby przyspieszyć np. pozycjonowanie na Kraków, to nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją SEO, która ma doświadczenie w lokalnym SEO. Im większą wiedzę i doświadczenie ma pozycjoner, tym sprawniej przeprowadzi cały proces i uniknie błędów, za które strona mogłaby otrzymać karę. Dlatego pamiętaj, że wybór agencji powinien być dobrze przemyślany. Najlepiej korzystać z usług firm, które polecił ktoś bliski.