Produkty i usługi cyfrowe cieszą się obecnie ogromną popularnością. W ich kontekście wyjątkowo często od pewnego czasu pojawia się pojęcie User Experience. Historia tego pojęcia jest bardzo długa. Po raz pierwszy zostało ono użyte już w latach 70. XX wieku. Obecnie termin ten znacznie się poszerzył. Do pojęć, które są z nim bardzo blisko związane, zalicza się między innymi Design maturity. Termin ten stosowany jest w odniesieniu do dojrzałości organizacji w zakresie UX. Czym jednak jest ta dojrzałość? Czy istnieją sposoby, które pozwalają skutecznie w danej organizacji ją ocenić?
Dojrzałość Uxowa organizacji — co to znaczy?
Sensem projektowania w duchu User Experience jest stworzenie cyfrowego produktu, który spełni wszystkie oczekiwania użytkownika. Design maturity to po prostu poziom zintegrowanych procesów, które zorientowane są na użytkownika, przynoszą im szereg korzyści, a organizacji przynoszą wymierne zyski. Design maturity ma więc zastosowanie we wszystkich procesach, które zachodzą w organizacji. Odnosi się to nie tylko do procesów biznesowych i technologicznych.
Termin ten znajduje zastosowanie także w przypadku podejmowania decyzji dotyczących firmowych projektów. Do Design maturity nawiązuje bardzo wiele modeli. Autorem jednego z nich jest Charlie Kreitzberg. Doszedł on do wniosku, że dojrzewanie procesów UX odbywa się na sześciu poziomach. Każdy z nich wzajemnie na siebie oddziaływuje, dzięki czemu mogą się skutecznie uzupełniać.
Jakie są poziomy dojrzałości UX w organizacji?
Charlie Kreitzbertg opracował model, który wyróżnia następujące poziomy Design maturity:
- całkowity brak świadomości UX;
- doświadczenie użytkownika na żądanie;
- izolowany projekt UX;
- rosnący biznes UX;
- UX jako broń strategiczna;
- zintegrowany UX.
W przypadku poziomu pierwszego pracownicy nie mają żadnej wiedzy z zakresu UX. Nie wiedzą, co należy do obowiązków projektanta UX. Na poziomie drugim UX już się pojawia, ale jest tylko jednym z elementów projektu. Większe zaangażowanie występuje w firmach znajdujących się na trzecim poziomie dojrzałości UX. Firma, która zaczyna osiągać poziom czwarty, jest już mocno zaangażowana w UX. W jej działalności zorientowanie na użytkownika odgrywa coraz większą rolę.
Dojrzałość Uxowa organizacji – jak ją zmierzyć?
Zainteresowanie, które budzi dojrzałość Uxowa organizacji, jest coraz większe. W efekcie coraz więcej przedsiębiorców zastanawia się, czy da się ją zmierzyć. Okazuje się, że mierzenie dojrzałości organizacji w zakresie UX nie tylko jest możliwe, ale też nie wymaga stosowania żadnych specjalistycznych narzędzi czy metod badawczych. Wystarczy tylko krótka rozmowa z pracownikami albo przeprowadzona wśród nich ankieta. Wystarczy pracownikom zadać tylko dwa pytania:
- co znaczy User Experience;
- jakie zasady obowiązują przy projektowaniu zorientowanym na użytkownika.
Jeśli okaże się, że w tym temacie pracownicy nie mają żadnej wiedzy, to sygnał, że organizacja znajduje się na najniższym poziomie dojrzałości z tego zakresu. Można to zmienić, ale wymaga to czasu i mnóstwa pracy. Ci, którzy chcą uzyskać bardziej profesjonalne rozeznanie, mogą postawić na fachowo wykonany audyt UX.